Search
Close this search box.
۸ نکته برای نوشتن رزومه کانادایی | سوگیموتو ویزا

۸ نکته برای نوشتن رزومه کانادایی

فهرست مطالب

رزومه قوی و عالی جزء اولین قدم‌ها برای کسب فرصت شغلی مناسب، استخدام در شرکتی کانادایی و در نهایت مهاجرت کاری به کانادا محسوب می‌شود. افرادی که قصد مهاجرت به کانادا را دارند، باید برای جلب کردن توجه کارفرمای کانادایی و به دست آوردن شغل مورد نظر خود رزومه‌ کانادایی قابل قبول و قوی بنویسند.

مهاجرت به کانادا از طریق کار، به یک رزومه قابل قبول برای کارفرمای کانادایی نیاز دارد. افراد باید با توجه به نیازهای کارفرما، موقعیت شغلی انتخابی و تجربیات خود رزومه‌ای منطقی و حقیقی بنویسند، در این باره ممکن است بارها رزومه خود را اصلاح و به روز سازند. در ادامه این مقاله به نکاتی برای نوشتن رزومه‌ای کانادایی جهت دریافت ویزای کاری می‌پردازیم.

اهمیت نوشتن رزومه به سبک کانادایی جهت مهاجرت به کانادا

متقاضیان مهاجرت کاری کانادا باید از سبک کانادایی برای نوشتن و ارسال رزومه خود استفاده کنند. رزومه از اولین گام‌ها برای اثرگذاری بر روی کارفرما محسوب می‌شود. بنابراین افراد باید اطلاعات کافی و مربوط با موقعیت شغلی را در رزومه خود وارد کنند و از دادن اطلاعات اضافی، غیر حقیقی و نامربوط اجتناب کنند. افراد باید درباره اطلاعاتی که در رزومه وارد یا از آن حذف می‌کنند، مطلع باشند.

از آنجایی که کارفرمایان در طول روز برای یک موقعیت شغلی چندین رزومه دریافت می‌کنند، لذا فقط به نکات ضروری و کلیدی رزومه‌ها توجه می‌کنند. بنابراین نوشتن رزومه‌ای به سبک کانادایی، توجه کارفرما را به آن جلب می‌کند و می‌تواند تاثیر خوب و قوی بر روی کارفرما بگذارد.

رزومه به سبک کانادایی جهت مهاجرت کاری به کانادا

یکی از مهم‌ترین راه های مهاجرت به کانادا برای کار، رعایت و نوشتن رزومه به سبک کانادایی است. در ادامه نکاتی ضروری جهت نوشتن رزومه کانادایی را بررسی می‌کنیم.

۱. انتخاب فرمتی مناسب برای رزومه

سه مدل رزومه در بین افراد جویای کار معمول است:

رزومه زمانی:

در این مدل، افراد به تاریخچه و سابقه کار خود و جدول زمان‌بندی در آن می‌پردازند.

رزومه کاربردی:

در این مدل، افراد به تجربه کاری، سوابق و فعالیت‌های پیشین خود می‌پردازند.

رزومه ترکیبی:

همانطور که از اسم این مدل رزومه پیدا است، این رزومه ترکیبی از رزومه زمانی و کاربردی است. هم جدول زمان‌بندی و هم سوابق افراد در این رزومه آورده می‌شود.

افراد با توجه به تجربه‌ها و سوابق کاری خود باید فرمت و سبک رزومه مناسب خود را انتخاب کنند.

۲. مطالعه دقیقی از توضیحات موقعیت شغلی

افراد باید توضیحات موقعیت شغلی مورد نظر خود را بخوانند تا به طور دقیق با موقعیت شغلی، مسئولیت‌های آن، مهارت‌های مورد نیاز، سطح تحصیلات، آموزش‌ها، مدارک یا گواهینامه‌های مورد نیاز برای آن موقعیت، آشنا شوند.

افرادی که قصد مهاجرت کاری کانادا را دارند باید با توجه به تجربیات و دستاوردهای خود، نیازمندی‌ها و مسئولیت‌های شغلی، بهترین شغل را برای خود برگزینند.

۳. تنظیم رزومه متناسب با توضیحات موقعیت شغلی

پس از خواندن دقیق توضیحات شغل، افراد باید وقت خود را صرف تنظیم رزومه خود متناسب با توضیحات شغلی کنند. در این صورت برای کارفرمایان مختلف، رزومه‌های مختلفی می‌توانند ارسال کنند. چنانچه افراد یک رزومه را برای کارفرماهای مختلف ارسال کنند، شانس خود را جهت دیده شدن، انتخاب شدن و مهاجرت به کانادا از طریق کار پایین می‌آورند.

برای تنظیم رزومه متناسب با موقعیت شغلی، باید به تمرکز و توضیحات شغل توجه کرد. برای مثال تمرکز یک موقعیت شغلی بر روی مهارت و تخصص افراد است اما در یک موقعیت شغلی دیگر تجربه و سوابق کاری افراد مهم است.

۴. استفاده از کلمات کلیدی

بسیاری از شرکت‌ها از ATS (سیستم ردیابی متقاضی) در جهت جمع‌آوری، مرتب‌سازی و ذخیره رزومه‌های ارسال شده استفاده می‌کنند. ATS نرم‌افزاری است که به صورت خودکار رزومه‌ها از لحاظ محتوا و استفاده از کلمات کلیدی در توضیحات موقعیت شغلی بررسی می‌کند. در صورت استفاده از کلمات کلیدی، رزومه در نتایج جستجو قرار می‌گیرد.

یکی دیگر از فواید خواندن دقیق توضیحات شغلی، پیدا کردن کلمات کلیدی و استفاده از آن در رزومه است. برای مثال در قسمت مهارت‌ها می‌توان از کلمات کلیدی داخل توضیحات شغل بهره گرفت.

۵. استفاده از اطلاعات مناسب در رزومه کانادایی جهت مهاجرت کاری به کانادا

رزومه کانادایی نباید بیش از ۲ صفحه باشد. بنابراین افراد باید در رزومه به مهارت‌ها، تجربه‌ها و سوابق کاری خود به طور دقیق و مختصر بپردازند. همچنین فقط باید اطلاعات مرتبط و مهم برای یک موقعیت شغلی را به کار برند.

به علاوه، افراد بهتر است به جای شرح مسئولیت؛ در مورد کار انجام شده خود، مختصر و واضح، توضیح دهند. برای مثال به جای استفاده از عبارت مسئول فروش و بازاریابی، کار و سود حاصل از کار خود را به صورت مختصر شرح دهند.

باید توجه داشت که بیشتر کارفرمایان به سرعت رزومه‌ها را تحلیل می‌کنند. بنابراین، افراد برای دریافت ویزای کاری، باید مهارت‌ها، دانش و سوابق کاری خود را در جای درست، با توجه به توضیحات موقعیت شغل، شرح دهند.

۶. حذف اطلاعات غیرمرتبط

هدف ارسال رزومه برای مهاجرت کاری کانادا، نمایش توانایی، مهارت، تخصص و تجربه افراد است. بنابراین افراد باید از درج اطلاعات غیر مرتبط یا اطلاعات تبعیض‌آمیز مانند سن، ملیت، وضعیت تاهل و … بپرهیزند. همچنین افراد باید از درج اطلاعاتی مانند شماره بیمه اجتماعی (SIN)، مهارت‌های فنی منسوخ شده یا سرگرمی خود خودداری نمایند. نیازی به قرار دادن کلمه رزومه (Resume) و همچنین عکس در بالای صفحه نیست.

علاوه بر این باید توجه داشت که در مصاحبه کاری، نباید سوالات تبعیض‌آمیز پرسیده شود؛ پرسش سوالاتی درباره وضعیت تاهل، ملیت، مذهب و سایر عوامل تعریف شده توسط قانون حقوق .بشر کانادا، غیر قانونی محسوب می‌شوند

۷. استفاده از کلماتی قوی و مختصر

افراد جهت مهاجرت به کانادا برای کار باید در رزومه خود از کلمات و افعال قوی برای نشان دادن توانایی‌های خود استفاده کنند. استفاده از این کلمات و افعال توجه کارفرما را به رزومه افراد جلب می‌کند.

نکته: برای توصیف تجربه و سوابق کاری گذشته باید از افعال در زمان گذشته استفاده کرد.

برخی افعال قوی که بهتر است در رزومه استفاده شوند، به شرح زیر است.

Verified – Transformed – Stimulated – Streamlined –  Resolved – Overhauled –  Negotiated- Influenced – Facilitated – Expanded – Evaluated – Collaborated – Briefed – Assembled – Analyzed – Advised

۸. تصحیح رزومه

مرحله آخر، مرحله تصحیح رزومه است. افراد باید رزومه کانادایی خود را از لحاظ غلط گرامری، املایی، وجود جملات نامشخص یا نامفهوم و تکرار بررسی کنند. در این راه ممکن است از دیگران و اشخاص حرفه‌ای کمک گرفته تا این افراد به بررسی و تصحیح رزومه بپردازند.

چک لیست نهایی برای رزومه کانادایی در مهاجرت کاری کانادا

افراد قبل از ارسال رزومه برای کارفرمای کانادایی، باید آن را با دقت بررسی کنند. در ذیل نکات مورد بررسی را آورده‌ایم.

رزومه حرفه‌ای

باید از نگاه یک کارفرما رزومه را مورد بررسی قرار داد. افراد باید طراحی و محتوای رزومه را بررسی کنند که متوجه شوند آیا توجه کارفرما را به خود جلب خواهد کرد یا خیر. از فونت‌های بزرگ برای متن خودداری شود. اطلاعات مختصر، کافی و دقیق ارائه شود.

اطلاعاتی واضح

کارفرما باید اطلاعات مورد نظر خود را در رزومه به راحتی پیدا کند، پس لازم است رزومه‌ای خوانا ارائه شود.

صفحات رزومه

رزومه نیابد بیش از ۲ صفحه باشد. توضیحات مختصر، کافی و دقیق ارائه شود.

تناسب رزومه با توضیحات موقعیت شغلی

متقاضیان مهاجرت به کانادا از طریق کار باید به طور کامل و دقیق توضیحات موقعیت شغلی مورد نظر خود را مطالعه کنند و متناسب با آن اطلاعات مرتبطی درباره مهارت‌، تخصص، سوابق و تجربیات کاری خود، ارائه دهند.

راه ارتباطی با کارفرما

متقاضیان باید راه آسانی برای ارتباط با کارفرما در نظر بگیرند، برای این هدف لازم است شماره تلفن و آدرس ایمیل حرفه‌ای خود را در بالای صفحه روزمه درج کنند.

نکته: افراد در صورت ترک کشور مبدا برای مهاجرت کاری به کانادا باید به آدرس ایمیل درج شده در رزومه خود دسترسی داشته باشند.

متقاضیان مهاجرت به كانادا برای گرفتن ویزای کاری بهتر است در کنار رزومه خود، کاور لتر (Cover Letter) یک صفحه‌ای به کارفرما ارائه دهند. ارائه کاور لتر یکی دیگر از راه های مهاجرت به کانادا برای اخذ اجازه کار است. هدف از ارائه Cover Letter، نشان دادن دانش افراد از شرکت، ارزش و سود افراد برای شرکت است. همچنین بسیاری از کارفرمایان کانادایی با توجه به Cover Letter ارائه شده، رزومه افراد را بررسی می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *