Search
Close this search box.
اکوسیستم کانادا و امریکا

اکوسیستم استارتاپی در کانادا و آمریکا

فهرست مطالب

اکوسیستم استارتاپ یک فرصت عالی برای کارآفرینانی است که قصد دارند کسب و کار خود را آغاز کرده و در دیگر کشورها نیز فعالیت نمایند. در واقع کشورهای ایالت متحده آمریکا و همچنین کانادا برای جذب سرمایه‌گذاران اقدام به ارائه ویزای کارآفرینی کرده‌اند.

اکوسیستم استارتاپ برنامه‌ای است که این کشورها برای کارآفرینان در نظر گرفته‌اند؛ بنابراین کارآفرینان خارجی نیز می‌توانند همانند شهروندان این کشورها، کسب و کار خود را راه‌اندازی کنند. در ادامه مطلب قصد داریم تا شما را با دو اکوسیستم استارتاپ ایالت متحده آمریکا و کانادا آشنا کنیم.

اهمیت اکوسیستم استارتاپ کانادا و آمریکا

بر اساس آخرین گزارشات شاخص اکوسیستم استارت‌آپ جهانی، مراکز قوی اکوسیستم استارت‌آپ در شهرهای بزرگ ایالات متحده و کانادا، آن‌ها را به کشورهایی عالی برای آن دسته از کارآفرینانی تبدیل می‌کند که به دنبال مکانی برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار جدید هستند.

در حقیقت اکوسیستم استارتاپی نوپا در ایالات متحده آمریکا و کانادا از لحاظ قدرت، در رتبه‌های برتر جهانی قرار دارند. تنوع شگفت‌آور، تفاوت‌های منطقه‌ای و میزان جمعیت این کشورها باعث ایجاد شدن شبکه‌ای پیچیده از اکوسیستم‌ها در آنجا شده است.

در واقع رویکرد فعال بخش دولتی کارآمد برای توسعه اکوسیستم‌های نوپا، و فراوانی نسبی منابع در کانادا و آمریکا، از دلایل اصلی نقش مهم اکوسیستم‌های نوپای این کشورها در تولید قطب‌های عظیم جهانی محسوب می‌شود.

ویزای استارتاپ کانادا و ویزای استارتاپ آمریکا

ویزای استارتاپ کانادا و ایالات متحده، یک پیشنهاد انقلابی در زمینه مهاجرت است که به کارآفرینان خارجی این اجازه را می‌دهد تا با هدف ایجاد مشاغلی نوآورانه، برای مردمان این کشورها شغل‌هایی را ایجاد نمایند.

این برنامه با سایر برنامه‌های مهاجرتی تفاوت دارد، زیرا بجای تمرکز بر عوامل سنتی مانند تجربه کاری یا تحصیل، بر پتانسیل کارآفرینی و نوآوری تمرکز می‌کند. این ویزای استارتاپ، به دنبال جذب افرادی است که می‌توانند اقتصاد کشورهای مذکور را به سمت آینده پیش ببرند.

متقاضیان این نوع ویزا، نیازی به داشتن ثروت زیاد یا سطح تحصیلاتی بالا ندارند. در عوض، آنها بر اساس اشتیاق و توانایی‌‌شان در ارزش‌آفرینی به چشم‌انداز تجاری پررونق کانادا و آمریکا، ارزیابی خواهند شد.

این رویکرد به نفع کارآفرینانی است که فرصت دارند ایده‌ها و استعدادهای خود را به این کشورها بیاورند. به‌ صورت کلی، این برنامه نشان‌دهنده یک استراتژی هوشمند و مدرن برای جذب استعدادها و تحریک رشد اقتصادی است.

در ادامه به مقایسه اکوسیستم استارتاپی در دو کشور کانادا و ایالات متحده پرداخته و مزایا و معایب هر یک را بررسی می‌نماییم.

اکوسیستم استارتاپی ایالات متحده آمریکا

بدون شک اکوسیستم استارتاپی ایالات متحده، از لحاظ مقیاس و قدرت، در جهان حرف اول را می‌زند و امتیازات آن در این زمینه در مقایسه با کشوری مانند بریتانیا، در حدود ۵ برابر است. به صورتی که از 25 اکوسیستم برتر در جهان، 10 مورد آن از ایالات متحده و در مناطقی چون خلیج سانفرانسیسکو، منطقه بوستون، نیویورک، لس آنجلس، سیاتل و شیکاگو هستند.

فرهنگ کارآفرینی، طرز فکر و مقررات دولتی انعطاف‌پذیر، از جمله عوامل کلیدی هستند که موجب موفقیت این اکوسیستم شده است. 

در سال جاری، مدیسون از جمله اکوسیستم‌های امیدوارکننده‌ای است که در خارج از مراکز اصلی ایالات متحده، عملکرد موفق و قابل توجهی داشته و در میان 100 اکوسیستم استارتاپ برتر جهان قرار گرفته است.

کشور آمریکا ویزای‌ مرتبط با این موضوع را با نام های ویزای سرمایه گذاری آمریکا یا E-2، ویزای EB-5، ویزای L1 ارایه داده است.

مزایای راه‌اندازی استارتاپ در آمریکا

در این بخش به مزیت‌های راه‌اندازی استارتاپ آمریکا اشاره می‌کنیم:

  • برای افرادی که تصمیم دارند به کشور آمریکا مهاجرت کرده و به‌سرعت اقامت دائم بگیرند، بهترین مسیر، ورود از طریق ویزای استارتاپ آمریکا است.
  • دیگر مزیت مهم این مسیر آن است که پس از راه‌اندازی استارتاپ آمریکا، اگر در ادامه فعالیت استارتاپ شکست بخورد، اقامت دائم آن‌ها لغو نمی‌شود.
  • افرادی که قصد دارند با خانواده خود مهاجرت کنند، می‌توانند از طریق کانال استارتاپ آمریکا، برای همه اعضای خانواده خود اقامت بگیرند.
  • از طریق این مسیر، امکان مهاجرت به این کشور برای افرادی که تسلط کامل بر دانش زبان ندارند، نیز وجود خواهد داشت.

معایب و چالش‌های استارتاپ در آمریکا

ویزای استارتاپ آمریکا در کنار تمامی مزایا، ممکن است چالش‌هایی را هم به دنبال داشته باشد که این چالش‌ها در هر حوزه متفاوت است. اصلی‌ترین نکات اخذ ویزای استارتاپ آمریکا در زیر بیان شده است:

  • ممکن است تأمین سرمایه کافی برای راه‌اندازی و حفظ یک کسب‌و‌کار در کشور آمریکا، یک مانع بزرگ برای استارتاپ باشد.
  • اکوسیستم استارتاپی در آمریکا بسیار رقابتی است و بسیاری از شرکت‌های نوپا برای به دست آوردن سهم بازار با هم رقابت می‌کنند.
  • جذب و حفظ کارکنان ماهر به خصوص در آن دسته از صنایعی که تقاضای بالایی برای مهارت‌های تخصصی دارند، ممکن است کمی چالش‌برانگیز باشد.
  • پیمایش مقررات پیچیده و برخی الزامات می‌تواند برای استارتاپ آمریکا کمی زمان‌بر و پرهزینه تمام شود.

اکوسیستم استارتاپی کانادا

کانادا در میان برخی از کشورها مانند ایالات متحده، اسرائیل و بریتانیا که عملکرد خوبی را در حوزه اکوسیستم استارتاپی دارند، در جایگاه چهارم قرار دارد. برخی از اکوسیستم‌های بزرگ‌تر در این کشور، مانند تورنتو و ونکوور، در این زمینه رشد بسیار خوبی داشته‌اند.

از سوی دیگر، اکوسیستم‌های کوچک‌تر در این کشور با تمرکز قوی بر بخش‌های نرم‌افزار و داده‌ها و همچنین تجارت الکترونیک، در حال ظهور هستند.

از میان اکوسیستم‌های استارتاپی برتر در کشور کانادا، باید به نام‌آشنای غول فناوری، Shopify  اشاره کرد که از اتاوا بیرون آمده و به عنوان یکی از بهترین پلتفرم‌های تجارت الکترونیک در سطح جهان به سلطنت ادامه می‌دهد.

 در بین 100 شهر برتر جهان در زمینه استارتاپی، شهرهای اتاوا، ادمونتون و کلگری در سال جاری دستاوردهای چشمگیری را از خود نشان داده‌اند.

کینگستون نیز شاهد صعود اکوسیستم خود به 150 شهر برتر در میان 1000 شهر جهان بوده است. رشد اکوسیستم‌های کوچک‌تر نشانه بسیار مثبتی برای پیشرفت‌ها در این منطقه است، با این حال، امید است که در آینده نزدیک، شاهد کسب جایگاه قطب جهانی و بازگشت به 20 شهر برتر کانادا باشیم.  

مزایای برنامه ویزای استارتاپ کانادا

ویزای استارتاپ کانادا می‌تواند مزایای زیادی داشت باشد که از جمله مزایای دریافت ویزای استارتاپی کشور کانادا در زیر به‌صورت کامل توضیح داده شده است:

  • برنامه Start-up Visa Canada ، به صاحبان مشاغل این اجازه را می‌دهد تا به یک مجموعه استعدادهای برتر، در سراسر جهان دسترسی داشته باشند. گروه‌های سرمایه‌گذار فرشته و صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر، نمونه‌هایی از سازمان‌های تعیین شده هستند که کمک‌های مالی و شبکه‌های ارزشمندی را در این زمینه ارائه می‌دهند.  
  • امکان اقامت دائم برای صاحبان مشاغل و خانواده‌هایشان یکی از مهم‌ترین مزایا در این حوزه محسوب شده و این امر، علاوه بر ارائه‌دادن حس امنیت به آن‌ها، دسترسی آنان به سیستم‌های بهداشتی و آموزشی درجه یک کانادا را ممکن می‌کند.  
  • ویزای استارتاپ کانادا، به کارآفرینان امکان دسترسی به شبکه‌ها، راهنمایی و همکاری‌های تجاری احتمالی را داده و موجب تشویق آنان به رشد و نوآوری در محیط مشارکتی می‌شود.  
  • یکی دیگر از مزایای صاحبان مشاغل و خانواده‌های آن‌ها، استاندارد عالی زندگی در کانادا است. تأسیس و ثبت شرکت در کانادا به شما امکان دسترسی به یک بازار ثابت و شانس رشد در آمریکای شمالی را می‌دهد.  

نکات قابل توجه در برنامه استارتاپ کانادا

در کنار مزایای ویزای استارتاپ کانادا، نکات مهمی نیز وجود دارد که باید شما در این مورد اطلاع جامعی داشته باشید. به همین منظور در زیر به بررسی معایب این نوع ویزا پرداخته‌ایم.

  • در هر کسب‌وکار جدیدی، این احتمال وجود دارد که شرکت شکست بخورد. کارآفرینان باید با موانع پیش‌بینی نشده‌ای نظیر رقابت‌پذیری و بازارهای بی‌ثبات مقابله نمایند تا اینگونه از موفقیت کسب‌وکار خود اطمینان حاصل کنند.
  • سازگاری با یک فرهنگ جدید و درک رفتار مشتری محلی می‌تواند با برخی دشواری‌ها همراه باشد. برای اینکه محصولات یا خدمات با ترجیحات کانادایی مطابقت داشته باشند، تحقیقات بازار کامل ضروری است.
  • مشکلات مالی و هزینه ویزای راه‌اندازی کسب‌وکار در کانادا به طور قابل‌توجهی پیش‌بینی نشده بوده و ممکن است بر توانایی شما و بقای کسب‌وکارتان تأثیر بگذارد. کارآفرینان برای اطمینان از طول عمر شرکت‌های خود، باید در مورد عدم قطعیت مالی مذاکره کرده و سرمایه‌گذاری بیشتری نمایند.

بهترین استراتژی‌های ممکن جهت اخذ ویزای استارتاپی

برخی راهکارها و استراتژی‌ها در حوزه مهاجرت از طریق شروع یک کسب‌وکار استارتاپی و انتخاب بهترین کشور در این زمینه وجود دارد که با رعایت آن‌ها می‌توانید عملکرد بسیار موفقی را داشته باشید. این راهکارها در زیر شرح داده شده است:

بررسی دقیق و تحقیقات بازار

انجام بررسی جامع و تحقیقات، قبل از پیوستن به بازار کشورها ضروری است. کارآفرینان باید در مورد فضای کسب‌وکار محلی، از نیاز مصرف‌کنندگان و موانع بالقوه آگاه باشند.

ایجاد شبکه‌ها و مشارکت‌های قوی

ایجاد یک اتحاد استراتژیک و قوی کردن شبکه‌های خود در صحنه استارتاپ کشور‌ها، می‌تواند بسیار سودمند باشد. این امر، نوآوری را تقویت کرده و موفقیت کلی سرمایه‌گذاری را افزایش می‌دهد.  

برنامه‌ریزی مالی و مدیریت ریسک

پیاده‌سازی مدیریت ریسک مؤثر و تکنیک‌های برنامه‌ریزی مالی، امری بسیار ضروری است. لازم است کارآفرینان برای حفظ پایداری مالی سازمان خود، برای موانع مالی پیش‌بینی نشده آماده شده و برنامه‌های پشتیبانی خاصی را داشته باشند. 

اطلاع در مورد تغییرات نظارتی در ویزای استارتاپی کشورها

همگام شدن با قوانین و سیاست‌های مهاجرت بسیار مهم است. هنگامی که مقررات تغییر کرده و بر شرایط یا الزامات ویزای راه‌اندازی کانادا تأثیر می‌گذارد‌، کارآفرینان باید به‌سرعت خود را تنظیم کنند.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *