Search
Close this search box.
احیا روابط عربستان سعودی و کانادا پس از اختلافات سال ۲۰۱۸ | سوگیموتو ویزا

احیا روابط عربستان سعودی و کانادا پس از اختلافات سال ۲۰۱۸

فهرست مطالب

پس از آن که سفارت کانادا در ریاض توئیتی به زبان عربی منتشر کرد و خواستار آزادی فوری فعالان حقوق زنان بازداشت شده در عربستان سعودی شد، اختلافات میان کانادا و عربستان سعودی شکل گرفت.

در بیانیه‌ی وزارت خارجه عربستان سعودی در روز چهارشنبه آمده است که عربستان سعودی و کانادا برای بازگرداندن کامل روابط دیپلماتیک و تعیین سفرای جدید به توافق رسیده‌اند و به مناقشه ای که در سال ۲۰۱۸ آغاز شده بود، پایان داد.

بر اساس بیانیه وزارت امور خارجه عربستان ، این تصمیم پس از گفتگو میان جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا و محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی در حاشیه‌ی نشست همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه در بانکوک در نوامبر سال گذشته صورت گرفت.

یک منبع دولتی کانادا به رویترز گفت: “در این راستا تدابیر تجاری تنبیهی برداشته خواهد شد. صندلی‌های خالی در پایان روز، منافع ما و مسائلی مانند حقوق بشر را به جلو نمی‌برند.”

“ما در سال‌های اخیر دیده‌ایم که عربستان یک بازیگر مهم جهانی است. عربستان سعودی به خروج کانادایی‌ها [در سودان] کمک کرد، همچنین نقش مهمی در یافتن راه حلی برای درگیری در سودان ایفا می‌کنند.”

کانادا، ژان فیلیپ لینتو Jean-Philippe Linteau را به‌عنوان سفیر جدید خود در ریاض منصوب خواهد کرد.

عربستان سعودی سفیر کانادا را در سال ۲۰۱۸ اخراج کرد، سفیر ‌خود را از اتاوا فراخواند و تجارت خود با کانادا را متوقف کرد.

این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که سفارت کانادا در ریاض با انتشار توییتی به زبان عربی خواستار آزادی فوری فعالان حقوق زنان در عربستان سعودی شد. ریاض در آن زمان اعلام کرد که این بیانیه را نقض حاکمیت عربستان سعودی میداند.

پس از این اختلاف، عربستان سعودی نیز پروازها، تجارت و بورسیه‌های تحصیلی با کانادا را به‌حالت تعلیق درآورد.

در زمان وقوع این بحران، کانادا حداقل ۱۰ درصد از نفت خام وارداتی خود را از عربستان سعودی دریافت می‌کرد، در حالی که تجارت دوجانبه بین دو کشور به طور متوسط ​​۳ میلیارد دلار در سال بود.

تعلیق روابط دیپلماتیک و تجاری بر سعودی‌هایی که در کانادا تحصیل می‌کردند نیز تأثیر گذاشت.

عربستان سعودی همه‌ی برنامه‌های تبادل آموزشی با کانادا را به‌حالت تعلیق درآورد و دریافت کنندگان بورسیه‌ی تحصیلی عربستان را به کشورهای دیگر منتقل کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *