Search
Close this search box.
اقامت کانادا با مهاجرت کاری

4 گام برای گرفتن اقامت کانادا از طریق مهاجرت کاری

فهرست مطالب

مهاجرت کاری یا سرمایه‌گذاری یکی از انواع روش‌های مهاجرت به کشور کانادا است. این روش مهاجرت علاوه بر اینکه امکان ایجاد شغل برای خارجیان را فراهم می‌کند در پیشرفت اقتصادی کانادا نیز نقش مؤثری خواهد داشت. مهاجران با ویزای کاری یا مالکیت تجاری کانادا می‌توانند اقامت دائم این کشور را بگیرند.

اقامت دائم کانادا مزایای زیادی چون زندگی در کانادا، مراقبت‌های بهداشتی، آموزش و تحصیل را برای مهاجران به همراه دارد که سبب شده تا تقاضای زیادی برای آن وجود داشته باشد. در این مطلب ما بررسی می‌کنیم که چگونه می‌توان با مهاجرت کاری به این کشور اقامت دائم آن را دریافت کرد.

مهاجرت کاری یا تجاری به کانادا چیست؟

مهاجرت کاری یا تجاری فرصتی است که دولت کانادا به صاحبان مشاغل خارجی، سرمایه‌گذاران، کارآفرینان و استارت‌آپ‌ها می‌دهد تا بتوانند تجارت خود را در کانادا گسترش داده و از این طریق اقامت دائم این کشور را دریافت کنند.

برنامه‌های مختلفی برای مهاجران تجاری کانادا در نظر گرفته شده که شامل برنامه ویزای استارتاپ کانادا (SUV)، برنامه‌های نامزد استانی (PNPs) مناسب برای کارآفرینان، برنامه خوداشتغالی و سایر مسیرهایی است که از طریق دریافت مجوز کار (WP) به اقامت دائم (PR) در کانادا منجر می‌شود.

این برنامه‌ها راهی را برای این افراد و خانواده‌هایشان ایجاد می‌کند تا بتوانند با راه‌اندازی یک کسب و کار یا خرید یک کسب و کار در کانادا و کمک به اقتصاد کانادا از طریق فعالیت‌های تجاری، اقامت دائم دریافت کنند.

4 مرحله برای اخذ اقامت دائم کانادا با مالکیت تجاری

به طور کلی 4 مرحله در مالکیت تجاری وجود دارد که از طریق آن می‌توان اقامت دائم کانادا را دریافت کرد. در اکثر موارد اقامت دائم کانادا منجر به اخذ شهروندی این کشور نیز می‌شود. در زیر ما به بررسی این مراحل پرداخته‌ایم.

مرحله 1: خرید یا راه اندازی کسب و کار در کانادا

برای راه‌اندازی کسب و کار خود در کانادا نیاز نیست که حتماً اقامت دائم این کشور را داشته یا شهروند آن باشید، شما می‌توانید با دریافت مجوز کار کسب و کار خود را راه‌اندازی کنید.

درصورتیکه مجوز کار ندارید می‌توانید یک مدیر کانادایی برای کسب و کار خود استخدام کرده تا بعداً بتوانید مجوز کار را بگیرید. سرمایه‌گذاران خارجی چهار راه برای سرمایه‌گذاری در کانادا وجود دارد· 

  • راه‌اندازی یک کسب و کار جدید
  • خرید یک تجارت تأسیس شده
  • خرید سهام در یک تجارت تأسیس شده (حداقل 33٪ یا بیشتر)
  • خرید حق امتیاز یا فرانچایز

مبلغ مورد نیاز برای خرید یا راه‌اندازی کسب و کار معمولاً بین 150 تا 350 هزار دلار کاناداست. البته این مبلغ می‌تواند بسته به هدف مالی و تجاری شما بیشتر یا کمتر شود. در جدول زیر مزایا و معایب هر یک از گزینه‌های سرمایه‌گذاری تجاری در کانادا را توضیح می‌دهیم که تصمیم‌گیری برای شما آسان‌تر شود.

نوع کسب و کارهزینهسطح ریسکزمان مورد نیاز تا اقامت دائممیزان سختی کارالزامات عملکرد تجاری برای اقامت دائم
راه‌اندازی کسب و کار جدیدمتوسط: 150 هزار دلار یا بیشتربالاحداقل 12 ماهسختداشتن شرکت فعال در کانادا یا دفتر تجاری

حداقل 2-3 کارمند کانادایی

12 ماه فعالیت
خرید یک کسب و کاربالا: 250 هزار دلار یا بیشترمتوسطبدون حداقل نیازمتوسطشرط مالکیت متوسط ​​51% سهام شرکت فعال

حداقل 2-3 کارمند کانادایی
خرید سهم یک کسب و کاربالا: 200 تا 500 هزار دلار کانادامتوسطبدون حداقل نیازسادهشرکت فعال در کانادا

دفتر تجاری

حداقل 2-3 کارمند کانادایی

خرید حق امتیاز یا فرانچایزمتوسط: 150 هزار دلار یا بیشترمتوسط12 ماهسادهشرکت فعال در کانادا

دفتر تجاری

حداقل 2-3 کارمند کانادایی

12 ماه فعالیت

مرحله 2: درخواست مجوز کار

پس از شروع یا خرید یک کسب و کار کانادایی، می‌توانید برای مجوز کار به عنوان مالک خارجی یک تجارت کانادایی درخواست دهید. چندین مجوز کار مختلف بر اساس پیشینه و اهداف مهاجرتی در دسترس شما خواهد بود. این مجوزها شامل موارد زیر است:

  • مجوزهای کار مبتنی بر LMIA (LMIA-based work permits): مجوز کار LIMA که مخفف Labour Market Impact Assessment است به معنی بررسی یا ارزیابی بازار کار است. این مجوز توسط اداره کار کانادا ارائه شده و به کارفرمایان کانادایی اجازه استخدام نیروی خارجی را می‌دهد.
  • انتقال‌ درون شرکتی ICT (Intra-company transferees): مجوزهای کار برای آن دسته از کارآفرینانی که قبلاً یک شرکت چندملیتی را در کشور خود دارند و حالا قصد دارند تا کسب و کار خود را گسترش داده و به کانادا نیز منتقل کنند.
  • سرمایه‌گذاران تحت قراردادهای تجارت آزاد (Investors under free-trade agreements): این دسته از مجوزهای کار به شهروندان برخی از کشورها از جمله مکزیک، شیلی، کلمبیا، ایالات متحده آمریکا، اتحادیه اروپا، کره جنوبی، پاناما، پرو، ویتنام، استرالیا، نیوزیلند، ژاپن و سنگاپور اجازه می‌دهد تا برای مهاجرت به کانادا به عنوان سرمایه‌گذار تجاری اقدام کنید.
  • مجوزهای کارآفرینی در کانادا (Entrepreneur work permits): برای اتباع خارجی که قصد دارند تجارتی را راه‌اندازی کنند که مزایای قابل توجهی برای کانادا ایجاد خواهد کرد. در واقع راه‌اندازی این کسب و کار جدید باید برای کشور کانادا منافعی داشته باشد (C11).
  • مجوزهای کار ویزای راه‌اندازی (Start-up visa work permits): این مجوز برای آن دسته از کارآفرینانی است که قصد دارند به‌صورت کوتاه‌مدت در کانادا، کسب و کار خود را راه‌اندازی کنند، صادر می‌شود.
  • برنامه‌های PNP کانادا: برنامه‌های PNP کانادا یا همان برنامه‌های استانی از جمله مهم‌ترین روش‌های مهاجرتی به این کشور است. با داشتن ویزای کار از طریق برنامه استانی می‌توان اقامت دائم کشور کانادا را دریافت کرد.

مرحله 3: مهاجرت به کانادا

پس از دریافت مجوز کار، قدم بعدی ایجاد یک کسب و کار فعال در کانادا است. برای درخواست اقامت دائم، حداقل زمانی که شما باید به طور فعال در کانادا کار کرده باشید معمولاً حدود 12 ماه است، اما می‌تواند بر اساس نوع کسب و کار (تأسیس شده در مقابل جدید) و نوع مجوز کار شما متفاوت باشد.

توجه داشته باشید که در این مدت نیاز نیست تا کسب و کار شما درآمد خاص یا سوددهی داشته باشد اما باید فعال بوده و توانایی پوشش هزینه‌های عملیاتی را داشته باشد.

مرحله 4: اقدام برای اقامت دائم

اگر حداقل 12 ماه از شروع کسب و کار فعال شما در کانادا گذشته است پس می‌توانید برای دریافت اقامت دائم این کشور اقدام کنید. برنامه اکسپرس اینتری (Express Entry) این امکان را برای شما به وجود می‌آورد تا اقامت دائم این کشور را بگیرید.

برای دریافت اقامت دائم، کسب و کار شما باید دارای شرایط زیر باشد:

  • کسب و کار شما کالاها یا خدماتی را به مشتریان واقعی در کانادا یا به‌صورت بین‌المللی بفروشد.
  • کسب و کار شما دارای کلیه مجوزهای فعالیت قانونی در کانادا باشد.
  • کسب و کار شما دارای یک مکان تجاری فیزیکی در کانادا است.
  • کسب و کار شما چندین کارمند محلی دارد.
  • شما دارای یک نقش اجرایی در کسب و کار باشید.
  • کسب و کار شما دارای پیشرفت باشد.

علاوه بر این، برای واجد شرایط بودن اقامت دائم از طریق برنامه اکسپرس اینتری، باید معیارهای خاصی را داشته باشید که شامل موارد زیر می‌شود:

  • نمره مهارت‌های زبانی معادل حداقل معیار زبان کانادایی (CLB) 7
  • داشتن مدرک لیسانس یا سایر مدارک تحصیلی پس از متوسطه
  • عدم وجود سوءسابقه کیفری
  • عدم وجود بیماری‌های خاص یا مشکلات جدی پزشکی

نحوه گرفتن شهروندی کانادا با مالکیت تجاری

داشتن اقامت دائم و شهروندی کانادا به افراد اجازه می‌دهد تا بتوانند در این کشور زندگی کرده و به کار و تجارت بپردازند. با این حال این دو موقعیت تفاوت‌های عمدهای با یکدیگر دارند.

یکی از تفاوت‌های مهم شهروندی کانادا و اقامت این است که افراد مقیم کانادا نمی‌توانند مانند شهروندان در انتخابات این کشور شرکت کرده یا پست دولتی داشته باشند. اما از خدمات بهداشتی، درمانی، تحصیل در کانادا و… برخوردار خواهند بود.

شهروندان کانادایی می‌توانند پاسپورت این کشور را دریافت کرده و از نظر وضعیت اقامت امنیت داشته باشند. برای اینکه افراد با مهاجرت کاری بتوانند شهروندی کانادا را بگیرند باید برخی شرایط این کشور را برآورده کنند.

ابتدا لازم است تا اقامت دائمی کانادا را از طریق راه‌اندازی یا خرید یک کسب و کار دریافت کنند.

سپس بسته به نوع ویزا و اقامت حداقل 3 سال در این کشور زندگی کرده و سایر الزامات را رعایت نمایند.

حداقل سرمایه برای گرفتن اقامت دائم کانادا

برای درخواست اقامت دائم کانادا، حداقل مبلغ سرمایه‌گذاری وجود ندارد. مبالغ سرمایه‌گذاری مختص کسب و کار است و باید برای کسب و کاری که قصد انجام آن در کانادا را دارید منطقی باشد. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید یک کسب و کار خدماتی ایجاد کنید، هزینه‌های عملیاتی اولیه شما ممکن است کمتر از 100 هزار دلار باشد.

با این حال، اگر قصد دارید یک رستوران راه‌اندازی کنید، میزان سرمایه‌گذاری مورد نیاز شما بیش از 350 هزار دلار است؛ بنابراین، میزان سرمایه‌گذاری به طرح کسب و کار، مکان و استراتژی بازاریابی شما بستگی دارد.

مدت زمان دریافت ویزای سرمایه‌گذاری کانادا

مدت زمان دریافت ویزای سرمایه‌گذاری و اقامت دائم کانادا به برنامه‌ای که قرار است در آن شرکت کنید و همچنین میزان سرمایه‌گذاری شما بستگی دارد. اما به طور کلی معمولاً دریافت مجوز کار 2 تا 4 ماه و اقامت دائم 1 تا 2 سال طول می‌کشد.

راه‌اندازی کسب و کار بدون اقامت دائم کانادا

شما بدون اینکه اقامت دائم کانادا یا شهروندی آن را داشته باشید می‌توانید کسب و کار خود را در این کشور راه‌اندازی کنید. اما نکته مهمی که باید به آن توجه کنید دریافت مجوز کار است. یعنی شما بدون مجوز کار کانادا نمی‌توانید در این کشور مشغول به کار شوید.

سخن آخر

اقامت کانادا یکی از اهداف مهم افرادی است که قصد دارند از طریق سرمایه‌گذاری به این کشور مهاجرت کنند. اقامت کانادا با استفاده از برنامه سرمایه‌گذاری امکان‌پذیر است.

علاوه بر دریافت ویزای کاری کانادا برای دریافت اقامت دائم در این کشور لازم است تا مجوزهای کار نیز دریافت شود. در این مطلب ما 4 مرحله اساسی برای گرفتن اقامت دائم کانادا از طریق سرمایه گذاری را بیان کردیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *