Search
Close this search box.

ویزای استارتاپ لیتوانی

ویزای استارتاپ لیتوانی یکی از جدید‌ترین روش‌های مهاجرت به این کشور است که با دریافت آن می‌توانید همراه با اعضای خانواده‌، یک سال در لیتوانی اقامت داشته باشید. در صورت داشتن شرایط استاندارد مهاجرت، می‌توانید ویزای خود را یک‌سال دیگر هم تمدید کنید.

ویزای استارتاپ لیتوانی (Lithuanian Startup Visa) در گروه ویزا‌های شینگن قرار می‌گیرد و به واسطه آن می‌توانید به 26 کشور حوزه شینگن بدون نیاز به دریافت ویزا سفر کنید.

در ادامه به بررسی کامل ویزای استارتاپ لیتوانی می‌پردازیم و در‌نهایت چگونگی اخذ آن را بیان کردیم.

ویزای استارتاپ لیتوانی

ویزای استارتاپ لیتوانی چیست؟

ویزای استارتاپ لیتوانی یک فرصت مناسب و ایده‌آل برای کارآفرینان مبتکر و با‌هوش خارج از اتحادیه اروپا است که ارائه آن از سال 2017 آغاز شد. جهت اخذ این نوع ویزای لیتوانی نیازی به سرمایه‌گذاری یا اشتغال در این کشور ندارید. تنها کافی است که بیزینس پلن ارائه‌شده‌ی متقاضی، توسط تیم بازررسی و اقتصاد لیتوانی تایید شود.

فراموش نکنید که ویزای استارتاپ لیتوانی یکی از سریع‌ترین و ساده‌ترین تکنیک‌ها جهت مهاجرت کاری به اتحادیه اروپا است که نسبت به دیگر ویزا‌ها زمان پردازش کم‌تری دارد.

این ویزا با هدف توسعه کسب‌و‌کار‌های نوین و جذب سرمایه‌گذاری و استعداد‌های خارجی طراحی و ارائه شد و برای دریافت آن باید اثبات کنید که منابع کافی برای راه‌اندازی و حفظ یک کسب‌و‌کار در لیتوانی را دارید.

از دیگر کشورهای اروپایی که ویزای استارتاپ محبوبی دارند، استارتاپ هلند، استارتاپ آلمان، استارتاپ استونی و استارتاپ فنلاند هستند که می‌توانید اطلاعات هر یک را در سایت سوگیموتو ویزا بخوانید.

چرا برای اخذ ویزای استارتاپ باید سراغ لیتوانی رفت؟

از مهم‌ترین دلایل انتخاب لیتوانی به‌عنوان کشوری مناسب برای شروع کسب‌و‌کار می‌توان به نرخ‌های مالیات بسیار پایین، سهولت و سرعت انجام تجارت و موقعیت جغرافیایی اشاره کرد. جمهوری لیتوانی در شمال شرقی اروپا و در منطقه بالتیک قرار دارد.

لیتوانی در سال‌های اخیر یک محیط تجاری بسیار جذاب فراهم کرده است و در رده یازدهم سهولت کسب‌و‌کار، دوم رویه‌های راه‌اندازی کسب‌و‌کار و سوم، پایین‌ترین میزان مالیات بر سود قرار می‌گیرد.

این کشور از لحاظ تعداد بیش‌ترین مجوز‌های صادر‌شده، به‌عنوان یکی از سریع‌ترین مراکز فین‌تک در اروپا معرفی و شناخته می‌شود و رتبه چهارم را در رتبه‌بندی بین‌المللی فین‌تک به خود اختصاص داده است.

استارتاپ‌های فین‌تک در لیتوانی

در سال 2020، 230 استارتاپ فین‌تک در لیتوانی فعالیت داشتند و بیش از 4000 نفر در این استارتاپ‌ها مشغول بکار بودند. مطابق با داده‌های منتشر‌شده توسط Invest Lithuania در سال 2021، لیتوانی در جایگاه نخست بیش‌ترین تعداد شرکت‌های دارای مجوز فین‌تک در اتحادیه اروپا قرار دارد. امروزه نیز این کشور یکی از سریع‌ترین مراکز فین‌تک در اروپا است و در جایگاه چهارم در رتبه‌بندی بین‌المللی فین‌تک قرار دارد.

استارتاپ‌های موفق لیتوانی

در سال‌های اخیر، این کشور بر جذابیت بیش‌تر برای سرمایه گذاران تمرکز کرده است. لیتوانی را می‌توان خانه استارتاپ‌هایی با داستان‌های موفقیت باور‌نکردنی نظیر: Genus AI, Vinted, Trafi, Tesonet در نظر گرفت. البته علاوه بر این امر بیش از 150 شرکت بین‌المللی و غول‌های جهانی نظیر: گوگل، اوبر، رولوت و ترمو فیشر نیز در این کشور فعالیت دارند.

مزیت زندگی در لیتوانی

بسیاری از جمعیت لیتوانی مسلط به زبان انگلیسی یا روسی هستند و همین امر موجب می‌شود که افراد خارج از کشور بتوانند با مردم محلی به سادگی ارتباط برقرار کنند. در این کشور اینترنت ارزان، قابل اعتماد و سریع است و شما در هر‌شهری که باشید به آن دسترسی خواهید داشت. همچنین در سیستم‌های حمل‌و‌نقل نیز به خوبی از اینترنت بهره گرفته شده تا کار و سفر در شهر‌های این کشور ساده و سریع شود.

رشد اکوسیستم لیتوانی

در سال گذشته اکوسیستم لیتوانی سهم خود را از کل ارزش شرکت بالتیک از 27 درصد به 31 درصد و در منطقه CEE، از 5.5 درصد به 6 درصد افزایش داده که این نشان‌دهنده موفقیت‌آمیز بودن این نوع اکوسیستم است. جالب است بدانید که استارتاپ‌های لیتوانی در سال 2023 حدود 292 میلیون یورو جذب و رشد خوبی را تجربه کردند.

انواع ویزای استارتاپ لیتوانی

ویزای استارتاپ لیتوانی به دو گروه ویزای نوع D و مجوز اقامت موقت تقسیم می‌شود.

ویزای استارتاپ نوع D

این ویزا با هدف اقامت یک‌ساله کشور لیتوانی صادر می‌شود و امکان تمدید آن تا دو‌سال وجود دارد. اگر یک کارآفرین در حال راه‌اندازی استارتاپ هستید، ویزای نوع D کاملا برای شما مناسب است.

مهم‌ترین شرایط اخذ ویزای استارتاپ نوع D لیتوانی عبارتند از:

  • ارائه بیزینس پلن خلاقانه و نوآور
  • ارائه تمکن مالی برای یک‌سال زندگی در لیتوانی
  • داشتن سابقه کارآفرینی

ویزای اقامت موقت

پس از دو‌سال اقامت در کشور لیتوانی با ویزای نوع D، باید برای مجوز اقامت موقت 5 ساله اقدام نمایید. اگر به دنبال توسعه و رشد استارتاپ خود هستید، این نوع ویزا کاملا مناسب و کاربردی است.

مهم‌ترین شرایط اخذ مجوز اقامت موقت لیتوانی عبارتند از:

  • اثبات رشد و پیشرفت کسب‌و‌کار ایجاد‌شده
  • ایجاد شغل برای حداقل 2 نفر که اعضای خانواده شما نیستند
  • پرداخت کامل مالیات و عوارض

شرایط اخذ ویزای استارتاپ لیتوانی

 دریافت ویزای فناوری لیتوانی نسبت به ویزا‌های فناوری دیگر کشور‌ها شرایط ساده‌تری دارد، اما با این وجود باید برخی شرایط را داشته باشید و بهتر است که پیش از اقدام برای دریافت این ویزا با شرایط آن آشنا شوید. در ادامه به معرفی و بررسی آشنا‌ترین و مهم‌ترین این شرایط می‌پردازیم.

مناسب بودن بیزینس پلن ارائه شده

 اولین و مهم‌ترین شرط دریافت ویزای استارتاپ لیتوانی این است که کسب‌و‌کار پیشنهادی باید در حوزه‌هایی قرار گیرد که این کشور به آن‌ها نیاز دارد.

برای مثال ممکن است لیتوانی اعلام کند که در حوزه فناوری و توسعه قصد گسترش و پیشرفت دارد، بدون شک در این زمان استارتاپ‌های مرتبط شانس پذیرش بالا‌تری دارند.

به‌طور‌کلی می‌توان گفت جهت اخذ ویزای استارتاپ لیتوانی، اولویت با کسب‌و‌کار‌های دانش‌بنیانی است که در حوزه‌های مبتنی بر فناوری نظیر: نانو‌تکنولوژی، الکترونیک، فناوری اطلاعات و… فعالیت دارند.

ثبت شرکت

برای ویزای کارآفرینی لیتوانی باید اقدام به ثبت شرکت در این کشور نمایید. لازم به ذکر است که این فرآیند بسیار ساده بوده و با داشتن مدارک مورد‌نیاز می‌توانید شرکت خود را در شرکت‌ها و حوزه‌های مرتبط ثبت کنید. آنچه در اینجا اهمیت دارد این است که باید یکی از موسسان شرکت یا صاحب اصلی تجارت یا شرکت باشید. چرا‌که در غیر اینصورت احتمال ثبت شرکت و در‌نهایت دریافت ویزای کارآفرینی بسیار کم است.

داشتن بودجه و سرمایه کافی

از دیگر شرایط اخذ ویزای استارتاپ لیتوانی، داشتن بودجه و سرمایه کافی است که موجب می‌شود بتوانید هزینه‌های مربوط به راه‌اندازی استارتاپ و زندگی در این کشور را تامین کنید.

لازم به ذکر است که این بودجه باید به اندازه‌ای باشد که از پس هزینه‌های زندگی در لیتوانی به مدت حداقل یک‌سال برآیید. هزینه‌های متوسط زندگی در این کشور بین 300 الی 500 یورو به ازای هر ماه است.

شرایط سنی

جهت اخذ ویزای کارآفرینی لیتوانی باید به سن قانونی یعنی 18 سال رسیده باشید و اگر کم‌تر از این سن دارید، یک قیم قانونی باید در تمام مراحل اخذ ویزا، شما را همراهی کند.

مدرک تحصیلی

برای دریافت ویزای فناوری لیتوانی ضرورتی مبنی بر ارائه مدرک دانشگاهی وجود ندارد و با مدرک دیپلم می‌توانید نسبت به دریافت آن اقدام کنید. البته داشتن مدرک تحصیلی مرتبط با ایده و بیزینس پلن ارائه شده، شانس دریافت ویزا را تا حد بسیاری افزایش می‌دهد.

مدرک زبان

ویزای کارآفرینی لیتوانی از آن دسته ویزاهای فناوری است که بدون مدرک زبان 6 نیز می‌توانید نسبت به دریافت آن اقدام کنید. 

مدارک مورد‌نیاز برای اخذ ویزای استارتاپ لیتوانی

جهت اخذ انواع ویزا از‌جمله ویزای استارتاپ به مدارک مختلف نیاز است و در صورتی که بخشی از آن‌ها ناقص باشند یا حتی یکی از مدارک ذکر‌شده را فراموش کرده باشید، با مشکل و تاخیر در صدور ویزا مواجه می‌شوید.

مدارک مورد‌نیاز برای اخذ ویزای استارتاپ لیتوانی

بهتر است پیش از اقدام به اخذ ویزای کارآفرینی لیتوانی، تمام مدارک مورد‌نیاز را جمع‌آوری نمایید. به‌طور‌کلی مهم‌ترین و آشنا‌ترین این مدارک و اسناد عبارتند از:

  • پاسپورت معتبر و دیگر مدارک هویتی فرد متقاضی دریافت ویزا
  • دو قطعه عکس رنگی پاسپورتی
  • ارائه طرح تجاری جدید یا همان بیزینس پلن منحصر‌به‌فرد و جدید
  • ارائه نامه تاییدیه از کمیته دولتی که ایده را تایید کرده باشد
  • ارائه فرم تکمیل‌شده درخواست ویزا
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • ارائه نامه تمکن مالی به ارزش 7284 یورو
  • ارائه مدارکی که نشان دهد در کشور مبدا خود دارای اقامت قانونی هستید
  • ارائه ترجمه از تمام مدارک ملکی و مالی
  • ارائه بیمه خدمات درمانی که حداقل سالانه به اندازه 30 هزار یورو را تحت پوشش قرار می‌دهد
  • پرداخت 80 یورو برای فعالیت‌های دریافت ویزا

میزان اعتبار ویزای استارتاپ لیتوانی چقدر است؟

پیش از هر‌چیزی این نکته را در نظر داشته باشید که مدت زمان اعتبار انواع ویزا با یکدیگر متفاوت است و به‌طور‌معمول ویزا‌های کاری مهاجران، 5 سال اعتبار دارند.

میزان اعتبار ویزای استارتاپ لیتوانی یک سال است و باید در این زمان موفق بودن کسب‌و‌کار خود و رشد آن را اثبات نمایید. می‌توانید پس از به اتمام رسیدن اقامت یک‌ساله، بصورت مجدد آن را به مدت 3 الی 5 سال تمدید کنید.

در صورت تمدید ویزای فناوری و در حال اجرا بودن کسب‌و‌کار، می‌توانید با ارائه مدارک لازم به اداره‌های مربوطه مراجعه و اثبات کنید کسب‌و‌کار شما یک گزینه مناسب برای فعالیت دائم و در طول سال‌های فعالیت خود، سود مالی و کاری بسیاری برای کشور لیتوانی به همراه داشته است.

تمامی مدارک ارائه‌شده راستی‌آزمایی می‌شوند و در صورت تایید می‌توانید دیگر مراحل اقامت دائم لیتوانی را پشت سر بگذارید. ‌

هزینه‌های اخذ ویزای استارتاپ لیتوانی

هزینه صدور ویزای لیتوانی برای بزرگسالان 80 یورو است. بااین‌حال، این هزینه بخشی از هزینه‌های کلی موردنیاز است. هزینه‌های درخواست ویزا طیف گسترده‌ای دارند که برخی از آن‌ها مربوط به تمکن مالی، بیمه خدمات درمانی و فعالیت‌های دریافت ویزا است.

فراموش نکنید که در لیتوانی برخلاف دیگر کشور‌های اتحادیه اروپا هیچ الزامی مبنی بر سرمایه‌گذاری پیش از تایید درخواست ویزا وجود ندارد.

به عبارت دقیق‌تر پیش از تایید درخواست ویزا هیچ نیازی نیست که تعداد افراد مشخصی را استخدام نمایید یا اینکه میزان مشخصی بودجه در یک شرکت سرمایه‌گذاری کنید. البته همانطور که گفتیم باید اثبات نمایید که حداقل برای 12 ماه زندگی سرمایه کافی در اختیار دارید.

هزینه‌های زندگی در لیتوانی چقدر است؟

به‌طور‌کلی شاخص محاسبه هزینه‌های زندگی در کشور‌های مختلف ثابت نیست و به پارامتر‌های مختلف نظیر: هزینه‌های مسکن و اجاره، هزینه‌های خوراک و غذا، هزینه‌های رستوران، هزینه‌های پوشاک، هزینه‌های حمل و نقل، هزینه‌های خرید روزانه و همچنین به هزینه‌های تفریح و ورزش وابسته است.

خوب است بدانید که آمار‌ها نشان می‌دهند که هزینه‌های زندگی در لیتوانی حدود 1.1 درصد ارزان‌تر از هزینه‌های میانگین جهانی است. در جدول زیر به بررسی آشنا‌ترین و مهم‌ترین هزینه‌های زندگی در لیتوانی می‌‌پردازیم.

آیتم‌هاهزینه‌ها
هزینه‌های اجاره یک آپارتمان بزرگ 660 یورو
هزینه‌های اجاره یک آپارتمان متوسط533 یورو
هزینه‌های اجاره یک آپارتمان کوچک406 یورو
هزینه‌های یک وعده‌غذایی مثل ناهار6.5 یورو
قیمت یک عدد نان0.5 یورو
قیمت یک کیلوگرم سیب0.9 یورو
قیمت یک عدد کاپوچینو2.5 یورو

مراحل اخذ ویزای استارتاپ لیتوانی

جهت اخذ این نوع ویزا تنها کافی است که مراحل زیر را به ترتیب پشت سر بگذارید:

مراحل اخذ ویزای استارتاپ لیتوانی

1. ارائه درخواست

در گام اول باید درخواست ویزای استارتاپ خود را در سایت‌های معتبر نظیر: Startup Visa ثبت نمایید. هنگام درخواست در این سایت باید اطلاعات اصلی راجع به بنیانگذاران، تیم، محصول و استراتژی خود را ارائه دهید.

به عبارت دقیق‌تر باید اطلاعات شخصی و هویتی اولیه در رابطه با اعضای تیم، محصول و بیزینس پلن خود را ذکر کنید. لازم به ذکر است که در این مرحله هر‌گونه اطلاعات اضافی نظیر: رزومه، مدارک تحصیلی و دیگر اطلاعات مرتبط امتیاز به شمار می‌آید و شانس دریافت ویزای کارآفرینی را تا حد بسیاری افزایش می‌دهد.

2. مصاحبه ویدئویی آنلاین

اگر درخواست ویزا تاییدیه اول را بگیرد، یک مصاحبه ویدیوئی آنلاین ترتیب داده می‌شود و زمان آن بین 30 الی 60 دقیقه است. در این جلسه 2 الی 5 دقیقه زمان دارید تا ایده خود را مطرح نمایید و سپس یک جلسه پرسش و پاسخ خواهید داشت.

3. ارزیابی توسط کمیته

درخواست اخذ ویزای استارتاپ لیتوانی به همراه مصاحبه تصویری ضبط‌شده در این مرحله به کمیته ارزیابی ارسال می‌شود. این کمیته دارای دو بخش دولتی و خصوصی است که در رابطه با استارتاپ‌ها سابقه مرتبطی دارند. این نکته را در نظر داشته باشید که ارزیابی مصاحبه ممکن است 15 روز تا یک ماه طول بکشد.

4. دریافت اجازه اقامت از اداره مهاجرت

پس از تایید از کمیتیه نامه تایید رسمی از Enterprise Lithuania دریافت می‌کنید که در آن ذکر شده، ایده ارائه‌شده با معیار‌های مورد‌نظر سازگاری دارد. شایان ذکر است که این نامه تا سه ماه اعتبار دارد و زمان درخواست اجازه اقامت موقت باید آن را همراه خود داشته باشید.

می‌توانید برای اجازه اقامت در سفارت لیتوانی کشور خود، درخواست دهید یا اینکه مدارک را به‌صورت مستقیم به اداره مهاجرت ارسال کنید. البته از آنجا که سفارت لیتوانی در کشور ما فعالیت ندارد، برای انجام مراحل ذکر‌شده بهتر است به کشور‌های همسایه از‌جمله ترکیه سفر کنید.

5.راه‌اندازی کسب‌وکار

120 روز پس از دریافت اجازه اقامت خود، باید کسب‌و‌کار خود را در لیتوانی راه‌اندازی کنید و اطلاعات مورد‌نیاز نظیر: کپی گواهی ثبت و قرارداد ثبت شرکت را در اختیار تیم استارتاپ لیتوانی قرار دهید. البته این تیم در پروسه راه‌اندازی استارتاپ و شرکت کمک بسیاری می‌کنند.

بهترین شهر‌های لیتوانی برای تجارت و شروع کسب‌و‌کار

برخی از شهر‌های این کشور نسبت به دیگر شهر‌ها برای تجارت بهتر و مناسب‌تر هستند که عبارتند از:

  • ویلنیوس
  • کاوناس
  • کلایپدا

صنعت صادرات و واردات در لیتوانی چگونه است؟

مطابق با داده‌های وزارت آمار، از ژانویه تا نوامبر 2021، لیتوانی 31.2 میلیارد یورو کالا صادر کرده است و به این ترتیب توانسته میزان کل صادرات خود را 25 درصد افزایش دهد. صنایع شیمیایی و وابسته بزرگ‌ترین گروه صادراتی این کشور را تشکیل می‌دهند و پس از آن محصولات تولیدی متفرقه، فرآورده‌های نفتی، مواد غذایی آماده، محصولات غیرالکلی و الکلی، نوشیدنی‌ها، تنباکو و جایگزین‌های تنباکوی تولیدی قرار دارند.

لیتوانی دارای شرکت‌های متخصص بسیاری در حوزه خدمات تولید الکترونیک یا EMS است. این شرکت‌ها تجهیزات الکترونیکی صنعتی و مخابراتی تولید می‌کنند و به شرکت‌های اروپایی بزرگ نظیر: کیترون و جوترون(نروژ)، کارلو گاوازی(سوئیس) و دیگر شرکت‌های مشابه خدمات ارائه می‌دهند.

در جدول زیر می‌توانید به سادگی رشد اکوسیستم در کشور لیتوانی را مشاهده نمایید.

 رشد اکوسیستم در کشور لیتوانی

سیستم مالیاتی شرکت‌ها در لیتوانی به چه‌صورت است؟

نرخ پایه مالیات شرکت در لیتوانی 15 درصد است و در رابطه با انواع درآمد نظیر: فعالیت‌های تجاری، سود سرمایه، درآمد سرمایه‌گذاری و دیگر انواع درآمد فعال یا غیرفعال اعمال می‌شود.

نرخ کاهش 5 درصدی نیز برای شرکت‌های کوچک با گردش مالی کمتر از 290000 یورو در سال قابل اعمال است که تعداد کارگران آن‌ها بیش از 10 نفر نباشد. نرخ اصلی مالیات بر ارزش افزوده در این کشور 21 درصد بوده و تنها و در صورتی اعمال می‌شود که شرکت مورد‌نظر شرایط زیر را داشته باشد:

  • دستمزد شرکت‌ها ناشی از عرضه کالا‌ها یا خدمات مشمول مالیات بر ارزش افزوده در طول یک‌سال فرا‌تر از 45000 یورو در ماه باشد.
  • شرکت مورد‌نظر از کشور‌های عضو اتحادیه اروپا کالا‌هایی به مبلغ بیش از 14000 یورو در سال خریداری نماید.
  • شرکت توسط چندین شخص حقوقی کنترل شود و مجموعه درآمد حاصل از عرضه کالا‌ها یا خدمات در 12 ماه بیش از 45000 یورو باشد.

لیتوانی کشوری خوب برای استارتاپ

لیتوانی یک کشور در شمال شرقی اروپا است که به‌عنوان بهشت کار‌آفرینان از آن یاد می‌شود. این کشور بستری مناسب و فوق‌العاده برای نوآوران و کار‌آفرینان در سراسر جهان فرآهم می‌آورد.

فراموش نکنید که مسیر مهاجرت و دریافت ویزای استارتاپ امری زمان‌بر است و به دقت بسیاری نیاز دارد. می‌توانید در هر کجای این مسیر از کارشناسان مهاجرتی سوگیموتو ویزا کمک بگیرید.

سوالات متداول

کدام حوزه‌ها برای ویزای استارتاپ لیتوانی مورد قبول هستند؟

بیوتکنولوژی، فناوری نانو، فناوری اطلاعات، مکاترونیک، الکترونیک و فناوری‌های لیزر

میزان موفقیت ویزای لیتوانی در سال 2024 چقدر است؟

نرخ پذیریش ویزای لیتوانی حدود 98 درصد است.

نرخ ریجکت ویزای لیتوانی چقدر است؟

درصد ریجکتی ویزای لیتوانی در 5 سال اخیر (تا سال 2023) 12.8 درصد بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *