Search
Close this search box.
پاسخ به سؤالات رایج در مورد تحصیل فرزندان در کانادا | سوگیموتو ویزا

پاسخ به سؤالات رایج در مورد تحصیل فرزندان در کانادا

فهرست مطالب

کانادا به خاطر کیفیت بالای تحصیل و سیستم آموزشی منظم خود، شهرت جهانی دارد. بنابراین، پیش از مهاجرت به این کشور، باید تحقیقات لازم را در مورد چگونگی تحصیل فرزندتان در کانادا، انجام دهید تا مدرسه‌ای مناسب برای فرزندتان انتخاب کنید.

به دلیل اینکه سیستم آموزشی کانادا تحت مدیریت استانی است، بسته به استانی که قرار است به آن مهاجرت کنید، سیستم مدارس و روش‌های آموزشی ممکن است متفاوت باشد. همچنین در داخل یک استان نیز، تفاوت‌هایی در بین انواع مدارس مانند دولتی، خصوصی و مناطق مختلف مدارس وجود دارد. بنابراین، برای انتخاب بهترین گزینه برای فرزندتان، بهتر است با توجه به نیازها و توانایی‌های او و همچنین منابع موجود، به بررسی و مقایسه مدارس مختلف بپردازید.

این مقاله به سؤالاتی که ممکن است در مورد سیستم آموزشی کانادا داشته باشید پاسخ خواهد داد.

کانادا چه نوع مدارسی دارد؟

کانادا در تمام استان‌ها و مناطق خود دارای مدارس دولتی است. همه کودکان حق برخورداری از آموزش عمومی رایگان را دارند، به این معنی که برای ثبت‌نام فرزندتان در یک مدرسه دولتی هزینه‌ای دریافت نمی‌شود.

مدارس دولتی در کانادا بر اساس منطقه مکانی و محله‌ای که شما در آن زندگی می‌کنید خدمات آموزشی ارائه می‌دهند. بنابراین، تعیین مدرسه‌ای که فرزندتان می‌تواند در آن تحصیل کند به موقعیت جغرافیایی شما بستگی دارد. مدارس دولتی کانادا در دو زبان رسمی انگلیسی و فرانسه تدریس می‌کنند و برای هر دو زبان امکانات و پشتیبانی لازم را فراهم می‌آورند.

علاوه بر مدارس دولتی، مدارس خصوصی و مستقل نیز در کانادا فعالیت می‌کنند. این مدارس معمولا شهریه بیشتری نسبت به مدارس دولتی دارند و برای ورود به آن‌ها باید هزینه‌ی تحصیلی پرداخت کنید. اما برخی از این مدارس برای دانش‌آموزانی که استعدادهای علمی، هنری یا ورزشی خاصی دارند و امکان پرداخت شهریه را ندارند، بورسیه‌های تحصیلی ارائه می‌دهند.

مدارس خصوصی در کانادا به دو دسته‌ی روزانه و شبانه‌روزی تقسیم می‌شوند. مدارس روزانه فقط در طول روز فعالیت دارند و دانش‌آموزان در خانه‌های خود زندگی می‌کنند، در حالی که مدارس شبانه‌روزی به‌طور کامل در محوطه دانشگاه فعالیت دارند و دانش‌آموزان در خوابگاه‌های مدرسه به همراه سایر هم‌دانش‌آموزان زندگی می‌کنند. این امکان به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا در محیطی امن و نظم‌یافته تجربه‌ی زندگی گروهی و اجتماعی را کسب کنند.

کانادا نیز مدارس فرانسوی دارد که به عنوان مدارس دولتی، زبان فرانسه را به افرادی که فرانسوی زبان مادری آن‌ها نیست آموزش می‌دهند. انتظار می‌رود که دانش‌آموزان در طول دوره تحصیلی به تسلط کامل در زبان فرانسوی برسند و این مدارس راهی بسیار عالی برای دوزبانه شدن فرزندانتان می‌باشند.

همچنین مدارس دینی مانند کاتولیک، یهودی و سایر مذاهب، آموزش‌های مرتبط با دین را به عنوان موضوع اصلی در برنامه درسی خود گنجانده‌اند. این مدارس ممکن است شرایط ویژه‌ای برای پذیرش دانش‌آموزان داشته باشند و بسته به استان، می‌توانند دولتی یا خصوصی باشند.

چه زمانی مدرسه هر سال در کانادا برگزار می‌شود؟

مدارس ابتدایی و متوسطه در کانادا معمولاً در اواخر آگوست یا اوایل سپتامبر شروع می‌شوند و سال تحصیلی معمولاً در ژوئن به پایان می‌رسد. ماه‌های جولای و آگوست تعطیلات تابستانی هستند و اکثر مدارس دولتی در طول فصل تعطیلات و همچنین یک هفته در ماه مارس مرخصی دارند.

روز معمول مدرسه در کانادا از ساعت ۸ صبح تا ۹ صبح شروع می‌شود و تا ۳ یا ۴ بعد از ظهر ادامه خواهد داشت.

فرزندم چه دروسی را در مدرسه خواهد آموخت؟

در کانادا، استان‌ها مسئولیت تنظیم برنامه درسی برای مدارس خود را دارند. این امر باعث می‌شود که موضوعات آموزشی در استان‌های مختلف کمی متفاوت باشند. با این‌حال، دانش آموزان در تمام کانادا در مورد طیف گسترده‌ای از موضوعات آموزش می‌بینند. این موضوعات شامل ریاضی، علوم، زبان انگلیسی، زبان فرانسوی، مطالعات تاریخی و اجتماعی، هنر، و تربیت بدنی می‌شوند.

ضمن اینکه فرزند شما در سیستم آموزشی کانادا تحصیل و پیشرفت می‌کند، فرصت‌های بیشتری برای انتخاب دروس بر اساس علایق و توانایی‌های خود به دست می‌آورد. این امکان انتخاب به آن‌ها کمک می‌کند تا در کلاس‌هایی که علاقه‌مند هستند و در آن‌ها استعداد دارند، شرکت کنند و به توسعه مهارت‌های خود بپردازند.

ورزش بخش مهمی از آموزش در سیستم تحصیلی کاناداست.

چگونه فرزندم را برای مدرسه ثبت نام کنم؟

برای ثبت نام فرزند خود در یک مدرسه دولتی، باید با دفتر منطقه مدرسه یا هیئت مدیره مدرسه تماس بگیرید تا از نحوه ثبت‌نام فرزند خود مطلع شوید. مهم است که هرچه زودتر با هیئت مدیره مدرسه تماس بگیرید زیرا ممکن است فضاهای محدودی در دسترس باشد و شاید مجبور شوید مدرسه دیگری برای فرزندتان پیدا کنید.

اگر می‌خواهید فرزند خود را برای یک مدرسه خصوصی ثبت‌نام کنید، باید مستقیماً با مدرسه تماس بگیرید.

اگر برای بار اول است که دارید فرزندتان را در کانادا به مدرسه می‌فرستید، احتمالاً مسئولین مدرسه از فرزند شما خواهند خواست که یک ارزیابی را انجام دهد. این ارزیابی به مدرسه کمک می‌کند تا متوجه شود که فرزند شما در کدام سطح تحصیلی قرار دارد و چه سطحی برای او مناسب است. همچنین این ارزیابی می‌تواند به مدرسه اجازه بدهد تا بفهمد آیا فرزند شما نیاز به استفاده از منابع اضافی دارد که مدرسه ممکن است ارائه کند، مثل آموزش زبان، یا نه.

چه لوازمی باید برای فرزندم تهیه کنم؟

معمولاً مدرسه فرزندتان فهرستی از وسایلی را که برای سال تحصیلی باید تهیه کنید به شما می‌دهد. گاهی اوقات مدرسه لوازم خاصی را فراهم می‌کند، برخی دیگر را باید خودتان خریداری کنید.

علاوه بر لوازم کلاس درس مانند نوت بوک و مداد، برخی از مواردی که ممکن است بخواهید در نظر بگیرید عبارتند از:

• لباس: برخی از مدارس یک لباس فرم یا کد لباس دارند که به فرزند شما اجازه می‌دهد چه لباسی بپوشد.

• لباس‌های ورزشی: تربیت بدنی بخشی از بیشتر برنامه‌های درسی است، بنابراین فرزند شما به لباس مناسب باشگاه نیاز دارد.

 • کوله پشتی

 • وسایل الکترونیکی مانند لپ تاپ یا تبلت

فرزند من چگونه به مدرسه خواهد رفت؟

هیئت‌های مدرسه در کانادا مسیرهای اتوبوس مدرسه را مدیریت می‌کنند که فرزند شما را از مدرسه به عقب و جلو می‌برد. مسیرهای اتوبوس به محل زندگی شما بستگی دارد و معمولاً فقط به مناطقی در منطقه/فاصله معینی از مدرسه خدمات رسانی می‌کند. همچنین می‌توانید خودتان فرزندتان را به مدرسه ببرید.

بسته به سن فرزند شما، آن‌ها می‌توانند با پیاده‌روی، استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، رانندگی یا دوچرخه سواری به مدرسه بروند.

شوراهای مدارس کانادا مسئولیت مدیریت مسیرهای اتوبوس‌های مدرسه را بر عهده دارند که فرزند شما را به مدرسه برده و از آنجا بر می‌گردانند. مسیر اتوبوس بستگی به محل زندگی شما دارد و معمولاً فقط در مناطق خاصی از منطقه/فاصله محدودی از مدرسه کار می‌کند. همچنین شما می‌توانید خودتان فرزندتان را به مدرسه بفرستید.

بر اساس سن فرزندتان، می‌تواند پیاده، با دوچرخه و یا با وسایل نقلیه عمومی، به مدرسه برود.

فرزند من در مدرسه چه خواهد خورد؟ آیا باید نهار تهیه کنم؟

دانش‌آموزان در طول روز ناهار را در مدرسه و صبحانه و شام را در خانه می‌خورند. مدارس گزینه‌های متنوعی برای ناهار دارند. در  برخی از مدارس دولتی کافه تریا برای خرید ناهار بوجود دارد، در حالی که برخی از مدارس خصوصی ناهار را در هزینه کلی مدرسه لحاظ می‌کنند.

برخی از دانش‌آموزان ممکن است ناهار خود را به مدرسه بیاورند، اما باید اطمینان حاصل کنید که این کار در مدرسه مجاز است. در برخی مدارس ممکن است استثناء‌هایی برای دانش‌آموزان با آلرژی‌های شدید یا محدودیت‌های غذایی (مانند کوشر، حلال و غیره) وجود داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *