Search
Close this search box.
بانک کانادا نرخ بهره را ثابت نگه می‌دارد: اما چه سودی برای مهاجران دارد؟ | سوگیموتو ویزا

نرخ بهره ثابت در بانک‌های کانادا (سود آن برای مهاجران)

فهرست مطالب

در ۱۲ آوریل، بانک کانادا (BoC) اعلام کرد که نرخ بهره را در ۴/۵٪ ثابت نگه میدارد. نرخ‌های بهره از ژانویه‌ی امسال به‌دنبال افزایش‌های متعدد در نیمه‌ی دوم سال ۲۰۲۲ ۴/۵ درصد باقی مانده است.

این نرخ هنوز هم بالاست، اما عدم افزایش نرخ بهره و کاهش نرخ تورم نشان میدهد که اقتصاد کانادا ممکن است به ثبات برسد.

نرخ بهره ثابت به این معنی است که تازه‌واردان به کانادا می‌توانند برای خریدهای بزرگ بودجه تعیین کنند و نرخ بازدهی ثابتی را برای هر گونه گواهی سرمایه‌گذاری تضمین شده (GIC) دریافت کنند.

با این حال، تیف ماکلم- Tiff Macklem-، رئیس بانک مرکزی کانادا، می‌گوید که سیاست پولی فعلی باید محدود بماند تا نرخ تورم کاهش یابد چرا که  این امکان وجود دارد که نرخ‌های بهره بالاتر رود.

در یک کنفرانس خبری با اعلام این خبر، مکلم گفت که مزایای نرخ بهره بالاتر فوراً آشکار نخواهد شد، زیرا معمولاً نتیجه بین بازه زمانی ۱۸ تا ۲۴ ماه پس از اجرایی شدن آن مشخص می‌شود و همین امر عاملی در افزایش قیمت‌ها است. قیمت‌هایی که هنوز برای کانادایی‌ها بسیار بالا محسوب می‌شود.

نرخ بهره تأثیر زیادی بر توانایی متوسط ​​کانادایی‌ها برای خریدهای بزرگ مانند خانه یا ماشین دارد.

دولت فدرال کانادا اخیراً قانونی را اصلاح کرده است که افراد غیر کانادایی و مقیم دائم را از خرید خانه در کانادا منع می‌کند، اما نرخ بهره بالا به این معنی است که نرخ‌های وام مسکن برای مدتی بالا باقی می‌ماند و ممکن است باعث نگرانی حتی برای کسانی باشد که نرخ وام مسکن قفل شده‌ای دارند که قابل مذاکره مجدد است.

در حال حاضر، نرخ بهره‌ی ثابت به این معنی است که پرداخت‌های ماهانه‌ی وام مسکن در همان نرخ باقی می‌ماند و به تازه‌واردان و کانادایی‌ها اجازه می‌دهد بودجه و برنامه‌ریزی برای آینده داشته باشند.

بازار کار فشرده و مهاجرت

ماکلم به خبرنگاران گفت که بازار کار با نرخ بیکاری 5 درصد محدود شده است، اما به دلیل رشد شدید جمعیت، یافتن نیروی کار برای کسب و کارها آسان‌تر شده است.

بخش اعظم این رشد مدیون کارفرمایانی است که از برنامه‌ی کارگران خارجی موقت (TFWP) استفاده می‌کنند، که به جذب کارگران ماهر اضافی کمک میکند و تعداد مشاغل خالی را کاهش می‌دهد.

جمعیت کانادا در حال پیر شدن است، و اقتصاد برای پر کردن شکاف‌های نیروی کار، حفظ خدمات ضروری و بهره‌مندی از کمک‌های مالیات بر درآمد، به مهاجرت متکی است.

خرید خانه در کانادا برای افراد غیر بومی

در نوامبر گذشته، کانادا طرح سطوح مهاجرت ۲۰۲۳-۲۰۲۵ را منتشر کرد که شامل بالاترین اهداف برای پذیرش اقامت دائم جدید با ۵۰۰ هزار نفر در سال تا سال ۲۰۲۵ است. این به کاهش فشار برای یافتن کارمندان ماهر در بخش‌های پرتقاضا مانند مراقبت‌های بهداشتی، ساخت و ساز و خدمات تخصصی و علمی کمک میکند.

مکلم در کنفرانس خبری ژانویه‌ی گذشته در مورد مزایای مهاجرت برای کاهش تورم به خبرنگاران گفت که افزایش مهاجرت باعث تعادل مجدد میان عرضه و تقاضا خواهد شد.

«هرچه بیشتر بتوانیم خدمات عرضه کنیم، کمتر تقاضا خواهیم داشت. انتظار می‌رود استخدام مهاجران بیشتر به تنظیم بهتر دستمزدهای بالا کمک کند. بانک کانادا می‌گوید دستمزدها باید کاهش یابد تا تورم کنترل شود و این یک امر ضروری برای کنترل تورم محسوب می‌شود.

افزایش نرخ بهره‌ی بانک مرکزی کانادا

ریشه و علت نرخ‌های بالای بهره‌ فعلی را می‌توان در اقدامات انجام شده در طول همه‌گیری COVID-19 ردیابی کرد. در آن زمان، بانک کانادا نرخ بهره را کاهش داد تا برخی از فشارها را بر کانادایی‌هایی که با مشکلات مالی به دلیل بسته بودن بسیاری از محل‌های کار و رکود شدید کسب و کارها مواجه بودند، کاهش دهد.

با گذشت زمان و بازگشت قوای اقتصاد، افزایش مخارج منجر به تقاضای بیشتر برای محصولات و خدمات شد. کسب‌وکارها مجبور بودند سخت‌تر کار کنند و قیمت‌ها را بالا ببرند تا به این روند ادامه دهند و این موضوع به نرخ بالای تورم کمک کرد.

افزایش نرخ بهره باعث کاهش هزینه‌ها و کاهش تقاضا میشود. این بدان معنی است که مشاغل می‌توانند قیمت‌های خود را کاهش دهند و در نتیجه هزینه‌ی زندگی باید کاهش یابد.

تورم در ژوئن ۲۰۲۲ به ۸/۱ درصد رسید و از فوریه به ۵/۲ درصد کاهش یافت. بانک کانادا پیش‌بینی میکند که تورم در اواسط سال جاری به حدود ۳ درصد کاهش یابد و به تدریج تا پایان سال ۲۰۲۴ به هدف ۲ درصد کاهش خواهد یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *