Search
Close this search box.
مقررات خرید ملک و اقامت کانادا به‌عنوان یک غیرکانادایی | سوگیموتو ویزا

بررسی مقررات خرید ملک در کانادا

فهرست مطالب

قانون ممنوعیت خرید ملک مسکونی توسط افراد غیرکانادایی در ژوئن ۲۰۲۲ در پارلمان تصویب و از اول ژانویه‌ی سال جاری به اجرا درآمد. این قانون به مدت دو سال اعتبار داشته و پس از آن به طور خودکار لغو می شود.

براساس این قانون، خرید خانه در کانادا به عنوان یک غیر کانادایی که شهروند کانادا یا مقیم دائم کانادا نباشد، ممنوع بوده و شرکت‌های تجاری خارجی و افرادی که اقامت دائم کانادا یا شهروندی این کشور را ندارند، اجازه مالکیت و خرید املاک غیر تفریحی و مسکونی را نخواهند داشت.

منظور از املاک مسکونی، خانه‌های مستقل یا ساختمان‌های مشابه، خانه‌های نیمه‌مستقل،  واحدهای مسکونی و سایر اماکن مشابه می باشد.

داده‌های انجمن املاک و مستغلات کانادا (CREA) میانگین قیمت خانه در کانادا را در فوریه‌ی ۲۰۲۲ ، ۸۱۶۷۲۰ دلار نشان میدهد که از آن زمان تا نوامبر ۲۰۲۲ به ۶۳۲۸۰۲ دلار کاهش یافته است.

با وجود روند کاهشی قیمت مسکن، همچنان این ارقام برای مالکیت خانه، رقم های بالایی محسوب می شوند و  برای بسیاری از افراد و خانواده‌ها خانه دار شدن را دست‌نیافتنی می‌کند، چرا که میانگین درآمد کانادایی‌ها در سال ۲۰۲۱ ، ۵۸۸۰۰ دلار در سال گزارش شده است.

دولت سرمایه‌گذاران خارجی که در کانادا اقدام به خرید خانه می کنند اما در آن سکونت ندارند را نیروی محرک اصلی افزایش قیمت خانه‌های مسکونی می داند.

قانون ممنوعیت خرید ملک مسکونی

قانون ممنوعیت خرید ملک مسکونی توسط سرمایه گذاران خارجی غیر مقیم کانادا، شامل کلیه املاک و مستقلات نمی باشد. بر طبق این قانون، خرید املاک تفریحی مانند کلبه و خانه‌های مخصوص تعطیلات و همچنین املاکی که بیش از سه واحد مجزا دارند معاف از ممنوعیت می باشند.

علاوه بر این، خانه‌های خارج از کلان‌شهرها (شهرهایی با جمعیت بیش از ۱۰۰ هزار نفر) نیز شامل این ممنوعیت نمی شوند. همچنین استثناءهایی برای خرید خانه در کانادا به عنوان یک غیر کانادایی وجود دارد.

به عنوان مثال افرادی که همسر یا شریک عرفی کانادایی داشته و ممکن است بعداً در شرایط انتقالی مانند طلاق قرار گیرند، یا هر غیرکانادایی که پس از مرگ خانه‌ای را به ارث میبرد، شامل قانون ممنوعیت مالکیت خانه نخواهند شد.

آیا ساکنان موقت می‌توانند در کانادا خانه بخرند؟

این قانون برای شهروندان کانادایی یا افراد دارای اقامت دائم کانادا اعمال نمی شود. ساکنان موقت، کسانی که دارای مجوز تحصیل یا مجوز کار معتبر هستند، همچنان واجد شرایط خرید خانه در کانادا می باشند.

با این‌حال، دولت برای افراد دارای اجازه سکونت موقت که قصد خرید خانه دارند، شرایط و الزامات متعددی در نظر گرفته است، چرا که برای صدور اجازه اقامت دائم و استقرار مهاجران، دولت نیاز به داشتن مدارک و مستندات دال بر قصد سکونت دائم افراد دارد.

خرید مسکن در کانادا

به‌عنوان مثال، شخصی که در یک برنامه‌ی تحصیلی مجاز دریک مؤسسه‌ی آموزشی تعیین شده‌ی کانادا ثبت‌نام کرده است باید حداقل یکی از معیارهای زیر را داشته باشد:

  • تمام اظهارنامه‌های مالیات بر درآمد مورد نیاز را تحت قانون مالیات بر درآمد برای هر یک از پنج سال مالیاتی قبل از سالی که خریدانجام شده است، تسلیم کرده باشد.
  • حداقل ۲۴۴ روز در هر یک از پنج سال تقویمی قبل از سال خرید در کانادا حضور فیزیکی داشته باشد.
  • قیمت خرید ملک مسکونی از ۵۰۰ هزار دلار بیش‌تر نباشد و بیش‌تر از یک ملک مسکونی خریداری نکند.

درواقع هر فردی در کانادا که دارای مجوز تحصیل بوده و قصد خرید خانه در کانادا را دارد،باید بتواند قبل از خرید، هر سال به مدت ۲۴۴روز در این کشور در پنج سال گذشته حضور فیزیکی داشته باشد و همچنین به مدرکی مبنی بر ارائه‌ی اظهارنامه‌ی مالیاتی در کانادا برای همان دوره نیاز دارد.

البته توجه داشته باشید شرط خرید خانه به مبلغ حداکثر ۵۰۰ هزار دلار، احتمالاً برای خرید خانه درانتاریو یا بریتیش کلمبیا که میانگین قیمت خانه از ۸۰۰ هزار دلار فراتر رفته و بحران مسکن حادتر شده کافی نیست!

خرید خانه با مجوز کار معتبر

شرایط خرید خانه در کانادا توسط افرادی که با مجوز کار معتبر در کانادا حضور دارند چیست؟

  • ‍باید حداقل برای مدت سه سال در چهار سال قبل ازسالی که خرید انجام شده است در کانادا مشغول به‌کار بوده باشند. البته در صورتی که کار تمام وقت(ویزای ICT) بوده و در مقررات حفاظت از مهاجرت و پناهندگان (IRPA) تعریف شده باشد.
  • باید تمام اظهارنامه‌های مالیات بر درآمد موردنیاز را طبق قانون مالیات بر درآمد برای حداقل سه سال از چهار سال مالیاتی قبل ازسالی که خرید انجام شده است، ارائه کنند.
  • بیش از یک ملک مسکونی خریداری نکنند.

در این مثال، زمان صرف شده در کانادا کمتر از مدتی هست که افراد درحال تحصیل هستند، اما دارندگان مجوز کار هنوز باید حداقل سه سال کار تمام وقت و اظهارنامه‌ی مالیاتی را در چهار سال گذشته نشان دهند.

این قانون همچنین میگوید افراد غیرکانادایی باید واجد شرایط بودن خودرا به مشاور املاک کانادا ثابت کنند. ساکنان موقت مسئول تمام هزینه‌های مربوط به اخذ مدرک صلاحیت، مانند بازیابی اسناد مربوط به مجوزهای کار و اعلامیه‌های ارزیابی هستند.

همچنین ممکن است برای اثبات حضور فیزیکی در کانادا به اسنادی مانند قرارداد اجاره، قبوض آب و برق، و یا سوابق ورود و خروج به کانادا نیاز داشته باشند.

مجازات‌ خرید ملک مسکونی ممنوعه

سرمایه‌گذار خارجی که راهی برای خرید ملک مسکونی ممنوعه در کانادا پیدا کند، یا هرکسی که آگاهانه به آن‌ها کمک کند، مرتکب تخلف شده و تا سقف ۱۰ هزار دلار جریمه خواهد شد.

ضمناً دادگاه عالی استانی که ملک در آن واقع است میتواند حکم  فروش ملک را صادر کند. مطالعه مقالات اجاره خانه در کانادا برای تازه واردین و هزینه زندگی در کانادا می‌تواند در این زمینه مفید باشد‍.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *