Search
Close this search box.
۱۰ واقعیت کلیدی که دانشجویان بین‌المللی باید در مورد مجوز کار پس از فارغ‌التحصیلی کانادا بدانند | سوگیموتو ویزا

۱۰ واقعیت کلیدی در مورد مجوز کار پس از فارغ‌التحصیلی در کانادا

فهرست مطالب

با پایان یافتن بسیاری از برنامه‌های دانشگاهی و کالج، دانشجویان بین‌المللی ممکن است به دنبال گزینه‌های پس از فارغ‌التحصیلی باشند که بتواند درخواست اجازه کار پس از فارغ‌التحصیلی (PGWP) را در بر بگیرد.

این مقاله نکات و دیدگاه‌های مهمی را در مورد فرآیند درخواست PGWP ارائه می‌دهد تا درک پیچیدگی‌های برنامه، قوانین و سیاست‌های مرتبط به برنامه PGWP را برای شما آسان‌تر کند.

۱- نقش PGWP در کسب تجربه کار کانادایی

‍ یکی از مزایای اصلی PGWP این است که دانشجویان بین‌المللی را قادر می‌سازد تا تجربه کاری حرفه‌ای در کانادا به‌دست آورند. این تجربه کاری زمانی مهم است که دارندگان PGWP برای مهاجرت به کانادا اقدام کنند.

بیش از ۱۰۰ مسیر مختلف مهاجرتی کانادا به داوطلبانی که در کانادا تحصیل و یا کار کرده‌اند امتیاز می‌دهند. معمولاً، دارنده‌ی PGWP به یک سال تجربه کاری حرفه‌ای در کد طبقه بندی ملی مشاغل NOC 0، A یا B نیاز دارد تا واجد شرایط درخواست برای برنامه‌ی اقامت دائم کانادا باشد.

۲- برای واجد شرایط بودن PGWP، باید دانشجوی تمام‌وقت باشید.

برای اینکه به‌عنوان یک دانشجوی تمام‌وقت در نظر گرفته شوید، باید برنامه تحصیلی خود را تکمیل کرده و به‌عنوان بخشی از درخواست اجازه کار پس از فارغ‌التحصیلی، وضعیت دانشجوی تمام‌وقت داشته باشید.

کانادا در طول همه گیری کووید-19 برای برخی از دانشجویان بین‌المللی از این الزام صرف نظر کرد. معافیت‌ها ممکن است برای کسانی اعمال شود که برنامه تحصیلی خود را بین بهار ۲۰۲۰ و تابستان ۲۰۲۲ آغاز کردند یا کسانی که قبل از مارس ۲۰۲۰ در حال تحصیل بوده‌اند.

سایر معیارهای واجد شرایط بودن عبارتند از:

  • تکمیل تحصیلات در یک برنامه آموزشی حداقل ۸ ماهه در موسسات آموزشی مورد تأیید کانادا (DLI)
  • برنامه‌ی تحصیلی باید بگونه‌ایی باشد که در پایان دوره مدرک، دیپلم یا گواهینامه به دانشجو اعطا شود.
  • دریافت رونوشت و نامه‌ی رسمی از DLI واجد شرایط که تأیید کند متقاضی شرایط لازم برای تکمیل برنامه‌ی تحصیلی خود را دارد.
  • فارغ‌التحصیل از: یک مؤسسه دولتی پس از متوسطه، یک مدرسه‌ی خصوصی (در کبک) که تحت قوانین مشابه مدارس دولتی در کبک فعالیت می‌کند.

یک مدرسه‌ی متوسطه خصوصی یا پس از متوسطه (در کبک) که برنامه‌های واجد شرایط ۹۰۰ ساعت یا بیشتر را ارائه میدهد و منجر به صدور دیپلم حرفه‌ای (DEP) یا گواهی حرفه‌ای تخصصی (ASP) می‌شود.

یا یک مدرسه‌ی خصوصی کانادایی که میتواند طبق قوانین استانی مدارک اعطا کند (مثلاً مدرک کاردانی، لیسانس، کارشناسی ارشد یا دکترا) اما فقط در صورتی که دانش‌آموز در یک برنامه‌ی تحصیلی ثبت‌نام کرده باشد که منجر به دریافت مدرکی مطابق با مجوز استان شود.

۳- PGWP قابل تمدید نیست و شما فقط می‌توانید برای یک PGWP در طول عمر خود درخواست دهید.

امکان درخواست مجدد برای PGWP ارسال وجود ندارد، اما اگر مدت‌زمان آن به دلیل تاریخ انقضای پاسپورت شما محدود شده باشد می‌توانید PGWP خود را تمدید کنید مدت اعتبار PGWP ممکن است فراتر از تاریخ اعتبار پاسپورت شما نباشد.

در این صورت، باید پس از تمدید گذرنامه‌ی خود برای تمدید مجوز کار درخواست دهید تا اعتبار کامل PGWP خود را دریافت کنید.

اگر تصمیم بگیرید پس از درخواست PGWP به تحصیل بازگردید، نمی‌توانید PGWP جدیدی برای برنامه‌های تحصیلی اضافی دریافت کنید. علاوه بر این، هر دوره‌ی تحصیل تمام‌وقت در حین کار به‌عنوان تجربه کاری کانادایی برای مقاصد مهاجرت به کانادا به حساب نمی‌آید.

۴- اگر واجد شرایط برای نوع دیگری از مجوز کار هستید، میتوانید قبل از انقضای PGWP، درخواست خود را تمدید کنید.

اگر PGWP شما در حال انقضا است، می‌توانید برای نوع دیگری از اجازه کار، مانند اجازه کار باز یا اجازه کار خاص کارفرما درخواست دهید.

اگر تمام شرایط این نوع اجازه کار را دارید و قبل از انقضای PGWP خود برای آن درخواست دهید، می‌توانید وضعیت ادامه کار در کانادا را حفظ کنید.

۵- وضعیت حفظ شده به شما وضعیت قانونی میدهد تا زمانی که منتظر رسیدگی به تمدید خود هستید.

بر اساس قانون مهاجرت و حفاظت از پناهندگان (IRPA)، همه‌ی اتباع خارجی که مجاز به ورود به کانادا هستند، دارای اقامت موقت هستند. یک شرط خودکار برای همه‌ی ساکنان موقت وجود دارد که باید در پایان دوره‌ی اقامت مجاز خود، کانادا را ترک کنند.

با این حال، یک مقیم موقت ممکن است برای تمدید دوره‌ی اقامت مجاز خود قبل از پایان آن اقدام کند.

اگر این کار را انجام داده‌اید، مدت اقامت مجاز شما به‌عنوان مقیم موقت طبق قانون تا زمان تصمیم‌گیری تمدید می‌شود. علاوه بر این، در طول دوره‌ی پردازش، به‌عنوان یک مقیم موقت در نظر گرفته می‌شوید.

دانشجویان دارای مجوز کار کانادا

کار تمام وقت در مدت انتظار

برخی از متقاضیان PGWP می‌توانند در طول زمانی که منتظر رسیدگی به درخواست PGWP خود هستند، به‌صورت تمام‌وقت کار کنند، حتی اگر کانادا را ترک کرده و دوباره وارد کانادا شوند.

اگر فارغ‌التحصیل شده‌اید و قبل از انقضای اجازه تحصیل خود برای PGWP درخواست داده‌اید، واجد شرایط کار تمام وقت بدون اجازه کار می‌باشید. در طول زمانی که منتظر تصمیم گیری در مورد درخواست خود هستید، اگر همه‌ شرایط زیر را داشته باشید اعمال شود:

  • در زمان درخواست اجازه کار پس از فارغ‌التحصیلی، دارای اجازه تحصیلی معتبر بوده یا هستید.
  • برنامه تحصیلی خود را تکمیل کرده‌اید.
  • شرایط کار در خارج از محوطه‌ی دانشگاه را بدون اجازه کار دارید

به این معنا که شما یک دانشجوی تمام‌وقت بوده‌اید که در DLI در یک برنامه‌ی آموزشی آکادمیک یا حرفه‌ای پس از متوسطه که حداقل ۸ ماه به‌طول انجامیده است ثبت نام کرده‌اید و مدرک، دیپلم یا گواهی شما از ساعات کاری مجاز بیشتر نشده است.

حتی پس از خروج و ورود مجدد به کانادا در طول زمانی که منتظر تصمیم در مورد درخواست خود هستید، می‌توانید واجد شرایط کار تمام‌وقت بدون اجازه کار باشید، اما اگر اداره‌ی مهاجرت و شهروندی کانادا (IRCC) به شما اطلاع داد که باید بلافاصله کار را متوقف کنید به این معنی است که اجازه کار شما رد شده‌ است.

۷- اجازه‌های تحصیل ۹۰ روز پس از پایان برنامه‌ی تحصیلی فاقد اعتبار می‌شوند

نکته مهمی که باید به‌ خاطر داشته باشید این است که اجازه تحصیل ۹۰ روز پس از پایان برنامه‌ی تحصیلی باطل می‌شود.

علاوه بر این، شما باید ظرف ۱۸۰ روز پس از دریافت مدرکی مبنی بر اینکه شرایط لازم برای تکمیل برنامه‌ی تحصیلی خود را برآورده کرده‌اید، برای PGWP اقدام کنید.

محاسبه این دوران از زمانی شروع می‌شود که امتیازات نهایی شما صادر شود یا روزی که اعلان رسمی و کتبی تکمیل برنامه دریافت شود، مبنا تاریخ صدور هر کدام از این مدارک است که زودتر صادر شود.

اگر اجازه تحصیل شما فاقد اعتبار شود یا قبل از درخواست برای PGWP منقضی شود، شما واجد شرایط کار بدون اجازه نیستید و باید یکی از موارد زیر را انجام دهید:

  • کانادا را ترک کنید و برای PGWP در خارج از کشور درخواست دهید.
  • برای بازگرداندن وضعیت دانشجویی خود با درخواست PGWP با هزینه‌های صحیح (۲۵۵ دلار) و پرداخت هزینه برای بازگرداندن وضعیت خود به‌عنوان دانشجو (۳۵۰ دلار) اقدام کنید.

۸- اگر اجازه تحصیل شما قبل از درخواست برای PGWP منقضی شده باشد، چندین گزینه برای نحوه و مکان درخواست وجود دارد.

اگر اجازه تحصیل شما نامعتبر شود یا قبل از درخواست برای PGWP منقضی شود، چند گزینه وجود دارد. یکی از گزینه‌ها ترک کانادا و درخواست برای PGWP در خارج از کشور است.

جالب اینجاست که می‌توانید در حالی که هنوز به‌صورت فیزیکی در کانادا هستید، درخواستی را در خارج از کانادا ارسال کنید.

اگر میخواهید در کانادا بمانید، باید تا زمانی که اجازه کار واقعی را دریافت نکنید، وضعیت خود را به‌عنوان یک بازدید کننده حفظ کنید.

۹- نادیده گرفتن اخطار اعتبار ۱۲۰ روزه پس از دریافت درخواست PGWP

پس از ارسال درخواست PGWP خود، نامه‌ای به‌صورت خودکار از IRCC دریافت خواهید کرد. این نامه یک دوره اعتبار ۱۲۰ روزه برای ادامه‌ی کار اعطا می‌کند که می‌توانید آن را نادیده بگیرید.

۱۲۰ روز بر اساس زمان پردازش اجازه کار برای درخواست‌های داخل کانادا است. از لحاظ تاریخی، IRCC استانداردهای خدمات خود را در بیش از ۹۰٪ مواقع رعایت کرده و اکثرا متقاضیان باید قبل از انقضای ۱۲۰ روز تصمیم در مورد درخواست خود را دریافت کنند.

اگر ۱۱۰ روز گذشته است و تصمیمی صادر نشده است، می توانید با استفاده از فرم وب IRCC، مدرکی مبنی بر اجازه کار درخواست کنید.

تاریخ اعتبار نامه به هیچ وجه بر مرجعی که به اتباع خارجی که شرایط لازم را دارند، اجازه‌ی ادامه‌ی کار تا زمانی که تصمیم نهایی در مورد درخواست اجازه کار آن‌ها گرفته شود، نمی‌دهد.

مقاله مرتبط:  کار آنلاین در کانادا، ۲۱ شغل اینترنتی برای دانشجویان

۱۰- همسران و شرکای زندگی دارندگان PGWP ممکن است واجد شرایط اجازه کار باشند.

همسران و شرکای قانونی دارندگان PGWP ممکن است واجد شرایط درخواست اجازه کار تحت معافیت C۴۱ باشند. برای اینکه همسر یا شریک زندگی مشترک طبق C۴۱ واجد شرایط باشند، دارنده‌ی PGWP باید:

  • اجازه کار در کانادا برای مدت حداقل ۶ ماه پس از دریافت درخواست اجازه کار آزاد همسر یا شریک زندگی مشترک را داشته باشید.
  • شاغل شدن در یک شغل با مهارت بالا (NOC 0, A, B)
  • اقامت فیزیکی داشته باشید یا قصد داشته باشید در زمان اشتغال به طور فیزیکی در کانادا اقامت داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *