Search
Close this search box.
شهروندی کانادا و پروسه‌ی درخواست

شهروندی کانادا و پروسه‌ی درخواست

فهرست مطالب

فرزندانی که از والدین کانادایی در خارج از کشور متولد شوند، تابعیت و شهروندی کانادا را دریافت می‌کنند.

برای تعیین اینکه آیا یک فرد شهروند کانادایی است یا خیر و برای صدور مدرکی به نام «شهروندی کانادا»، باید درخواست « اثبات شهروندی کانادا» به دولت کانادا ارسال شود.

‍گواهی شهروندی کانادا برای نوزادی که در کانادا بدنیا آمده، یا در خارج از کانادا از والدین کانادایی متولد شده یا برای فردی که اقامت دائم کانادا را دارد و تابعیت کانادا را دریافت کرده صادر می‌شود.

‍تابعیت به وضعیت حقوقی یک شخص اشاره دارد. گرفتن تابعیت کانادا از طریق تولد یا با فرآیندی به نام “طبیعی شدن” انجام می‌شود. اعطای شهروندی کانادا آخرین مرحله در فرآیند مهاجرت برای بسیاری از مهاجران است. مهاجرانی که در کانادا مستقر شده و واجد شرایط تابعیت کانادا باشند ،شهروندی کانادا را دریافت می‌کنند.

‍دلایل زیادی وجود دارد که چرا کانادایی‌ها ممکن است به‌دنبال انتقال وضعیت شهروندی خود به فرزندان خارج از کشور خود باشند. اینها شامل فرصت زندگی و کار در یکی از مرفه‌ترین و باثبات‌ترین کشورهای جهان یا دسترسی به پاسپورت کانادایی است که امکان سفر بدون ویزا به بیش از ۱۰۰ کشور را فراهم میکند. همچنین می‌تواند به‌عنوان مدرکی دال بر دسترسی به خدمات و مزایای مختلف، مانند مستمری، برای درخواست شغل یا رأی دادن استفاده شود.

خانواده در فرودگاه

چگونه می‌توانم برای گواهی شهروندی کانادا اقدام کنم؟

‍به‌طور معمول، بزرگسالانی که والدین کانادایی دارند و معتقدند واجد شرایط تابعیت کانادا هستند، درخواست اثبات شهروندی خود را برای اداره مهاجرت کانادا ارسال می‍کنند. همچنین والدین کانادایی به نمایندگی از فرزندان خود که در خارج از کانادا متولد شده‌اند یا خود فرزندان می‌توانند درخواست شهروندی کانادا داشته باشند.

‍اداره‌ی مهاجرت کانادا به مدرکی نیاز دارد که حداقل یکی از والدین بیولوژیکی یا قانونی در زمان تولد کودک، شهروند کانادا بوده است. این مدارک شامل گواهی تولد، کارت شهروندی یا گواهی شهروندی والدین است. تأکید بر این نکته مهم است زیرا در حال حاضر در کانادا، تابعیت از طریق تبار، محدود به والدین کانادایی است که خود از طریق تولد یا تابعیت، شهروندی  کانادا را به دست آورده ‌اند. به‌عبارت دیگر، کانادایی‌هایی که تابعیت خود را از طریق نسب به دست آورده‌اند، حق ندارند تابعیت خود را به فرزندان خود منتقل کنند، مگر اینکه فرزندان در کانادا متولد شده باشند.

مدارک گرفتن تابعیت کانادا را می‌توان به‌صورت آنلاین یا کاغذی ارسال کرد. هزینه‌ی کل درخواست برای دولت کانادا ۷۵ دلار کانادا است.

‍پس از ارسال مدارک و پرداخت هزینه اداره مهاجرت کانادا IRCC پرونده و درخواست  را بررسی می‌کند تا از کامل بودن آن اطمینان حاصل کند. سپس یک “تأییدیه‌ی دریافت درخواست ” برای متقاضی ارسال می‌شود. اگر پرونده  پیچیده باشد ، اداره مهاجرت کانادا  IRCC ممکن است برای اطلاعات یا اسناد اضافی با فرد متقاضی تماس بگیرد. معمولا پردازش فایل های پیچیده درخواست شهروندی کانادا  به زمان بیشتری نیاز دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *