Search
Close this search box.
زمان قرعه کشی اکسپرس انتری کانادا

تصمیم گیری IRCC برای زمان قرعه کشی اکسپرس انتری کانادا

فهرست مطالب

در قانون مهاجرت  کانادا هیچ قانونی وجود ندارد که تعیین کند قرعه کشی اکسپرس اینتری هر چند وقت  باید انجام شود.

اخیراً تغییراتی در روال قرعه کشی های اکسپرس اینتری کاناداایجاد شده است. به طور معمول، قرعه کشی ها هر دو هفته یک بار در روزهای چهارشنبه انجام می شود. با این حال، اداره مهاجرت کانادا (IRCC) قرعه کشی ها را به مدت شش هفته از تاریخ 23 نوامبر متوقف کرد و در 11 ژانویه با دعوت از 5500 نامزد و سپس یک هفته بعد قرعه کشی دیگری به همان تعداد انجام شد.

 هیچ توضیح تایید شده ای مبنی بر تغییر روال قرعه کشی وجود ندارد. سخنگوی اداره مهاجرت کانادا  IRCC در ایمیلی به CIC News تلویحاً اعلام کرد که این توقف به دلیل نقص سیستم ناشی از اجرای NOC 2021 بوده است و گفت: «مشکلات فنی در اجرای سیستم طبقه‌بندی جدید در 16 نوامبر 2022 برای دور دعوت نامه اکسپرس انتری 23 نوامبر 2022 پیامدهای نامطلوبی داشت. این مسائل فنی که باعث ناراحتی و ایجاد اضطراب در مشتریان IRCC شد، پس از آن زمان رفع شده و یک دور از دعوت‌نامه‌ها برای اکسپرس اینتری در 11 ژانویه 2023 با موفقیت اجرا شد.

مسیرهای مهاجرت تحت سیستم مدیریت برنامه اکسپرس اینتری کانادا، نامزدهای سه برنامه را هدف قرار می دهد. برنامه نیروی کار ماهر فدرال (FSWP)، کلاس تجربه کانادایی (CEC) و برنامه تجارت ماهر فدرال (FSTP). نامزدهای این برنامه ها مهاجران بسیار ماهر و مفید در زمینه اقتصادی بحساب می آیند.

داوطلبان واجد شرایط پروفایل خود را در وب سایت اداره مهاجرت کانادا IRCC آپلود کرده و در سیستم رتبه بندی جامع (CRS) امتیاز دریافت می کنند. کسانی که بالاترین امتیاز CRS را دارند، به احتمال زیاد دعوت نامه ای برای درخواست اقامت دائم کانادا دریافت می کنند.

روش اکسپرس اینتری کانادا

اکسپرس انتری کانادا در سال 2015 شروع شد و معمولا بین 23 تا 30 قرعه کشی در هر سال صورت می گرفت. اداره مهاجرت کانادا RCIC آن را با هدف قرار دادن ساکنان دائمی بالقوه با مهارت های مورد نیاز که می توانند به سرعت در بازار کار ادغام شوند و نیروی کار کانادا را تقویت کنند، ایجاد کرد.

اکثر قرعه‌کشی‌هاشامل همه برنامه‌ها بوده‌اند، تا سال ۲۰۱۹ یک یا دو قرعه‌کشی منحصراً برای FSTP در هر سال انجام می‌شد. در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶، در قرعه‌کشی‌های همه برنامه‌ها معمولا کمتر از ۲۰۰۰ نامزد انتخاب می شدند . این روند در سال های 2017-2019 تغییر کرد و قرعه کشی برای انتخاب بیش از 3000 نامزد صورت می گرفت. دلیل این امر تصمیم IRCC برای تغییر از برنامه های کاربردی FSWP، CEC و FSTP کاغذی به سمت مدیریت همه برنامه ها به صورت الکترونیکی از طریق اکسپرس انتری بود. به عنوان بخشی از این فرآیند، IRCC برنامه های کاربردی کاغذی موجود را با افزایش تدریجی ITA تکمیل کرد و این روند انتقال تا آغاز سال 2017 ادامه داشت.

در سال 2020 همه‌گیری کووید-19 باعث اختلالات جدی در سیستم مهاجرت کانادا شد. زیرا محدودیت‌های سفر، بسته شدن مرزها و ناتوانی کارمندان برای کار در دفاتر باعث انبوه شدن درخواست‌ها شد. با این حال،اداره مهاجرت کانادا IRCC برگزاری قرعه کشی برای برنامه نیروی کار ماهر فدرال (FSWP) و FSTP را در دسامبر 2020 متوقف کرد. قرعه کشی ها برای کلاس تجربه کانادا (CEC) ادامه یافت تا اینکه در سپتامبر 2021 این برنامه نیز متوقف شد و IRCC به دعوت از داوطلبان اکسپرس انتری از طریق برنامه های نامزدی استانی ادامه داد.

حتی با محدود شدن قرعه‌کشی‌ها از نظر برنامه، قرعه‌کشی‌هایی که هنوز در حال اجرا بودند به‌طور منظم انجام می‌شدند.

در جولای سال گذشته، قرعه کشی اکسپرس انتری کانادا برای همه برنامه ها از سر گرفته شد و تعداد قرعه کشی هر دو هفته یکبار افزایش یافت، در حالی که امتیازات CRS کاهش یافت تا تعداد بیشتری از داوطلبان بتوانند ITA دریافت کنند. تا 23 نوامبر، اندازه قرعه کشی به 4570 رسید که بزرگترین قرعه کشی اکسپرس انتری از دسامبر 2020 محسوب می شد.

ircc canada

سیستم اکسپرس انتری کانادا و قوانین حاکم بر آن

تعداد قرعه کشی

همانطور که در قانون حفاظت از مهاجرت و پناهندگان (IRPA) وجود دارد، هیچ قانون مشخصی مبنی بر تعداد دفعات انجام قرعه کشی اکسپرس انتری ، وجود ندارد. تعداد قرعه کشی های اکسپرس انتری کاملاً به صلاحدید وزیر مهاجرت و اداره مهاجرت کانادا IRCC بستگی دارد. تعداد نامزدهای دعوت شده و همچنین حداقل امتیاز برای اکسپرس اینتری کانادا توسط وزیر مهاجرت از طریق دستورالعمل های وزیر تعیین میشود.

وزیر مهاجرت موظف است بر اساس اولویت های اقتصادی کانادا برای تقویت نیروی کار از نامزدها دعوت کند.بخشی از تصمیمات آنها در جهت اهداف زیر اتخاذ می شود:

  • رفع کمبودهای مزمن بازار کار و موقعیت‌یابی برای آینده
  • حمایت از مهاجرت و رشد اقتصادی فرانسوی زبانان در جوامع اقلیت فرانسوی

 وزیر مهاجرت می تواند دستورالعمل‌هایی را صادر کند که معتقد است تأثیر مثبتی بر نیروی کار کانادا خواهدداشت و همچنین به نامزدهای دعوت‌شده اجازه می‌دهد به راحتی وارد بازار کار شوند.

مانند همه مسیرهای مهاجرت، اکسپرس انتری یک هدف سالانه دارد که در برنامه سطوح مهاجرت مشخص شده است. هدفی که در سال 2022 به عنوان نیروی کار ماهر فدرال فهرست شده، شامل دعوت از 55,900 نفر بوده است. برای سال 2023 هدف افزایش جذب نامزدها تا رقم 82,880 را نشان می دهد، به این معنی که طی سال آینده اداره مهاجرت کانادا IRCC باید از نامزدهای بیشتری برای رسیدن به هدف خود دعوت کند. برای سال 2024 این رقم حتی بالاتر خواهد بود، چرا که IRCC قصد دارد 109,020 نامزد با مهارت های بالا را دعوت کند.

وزیر مهاجرت و اداره مهاجرت کانادا  IRCC باید این اهداف را بررسی کرده و برای تعداد نامزدهای دعوت شده برنامه ریزی کنند. همچنین تصمیم گیری در مورد بالا بودن نمرات جدول امتیاز بندی اکسپرس اینتری کانادا، اما لزوما نه آنقدر بالا که تعداد نامزدها را محدود کند، از وظایف آنها به شمار می رود.

به طور خلاصه، هیچ قانونی در IRPA مبنی بر مشخص کردن نحوه انجام قرعه کشی های اکسپرس انتری وجود ندارد و تصمیم گیری آن کاملاً در اختیار دولت و وزیر مهاجرت است.

تغییراتی که دربرنامه اکسپرس اینتری کانادا ایجاد می شود:

 طبق اعلامیه اداره مهاجرت کانادا IRCC از بهار امسال، نامزدها از طریق برنامه هایی که ویژگی‌هایی مانند شغل، تجربه کاری، تحصیلات یا توانایی زبان را هدف قرار می‌دهند. دعوت خواهند شد.

از زمانی که لایحه C-19 موافقت سلطنتی را در ژوئن گذشته دریافت کرد،  اداره مهاجرت کانادا IRCC موظف به ایجاد دسته بندی های جدید برای نامزدها در برنامه های قرعه کشی اکسپرس انتری شد. این تصمیم یک تغییر عمده با روش فعلی دعوت از نامزدها که صرفاً بر اساس نمره CRS بالا  انجام می شود ایجاد می کند. وزیر مهاجرت اعتقاد دارد که این تغییر به کانادا اجازه می دهد تا بر اولویت های اقتصادی و بخش هایی که کمبود نیروی کار و مهارت در آنها شدیدتر است، تمرکز کند.

کاندیداها همچنان باید واجد شرایط برنامه اکسپرس انتری کانادا باشند و برای دریافت امتیاز اکسپرس اینتری کانادا یک نمایه در وب سایت اداره مهاجرت کانادا IRCC آپلود کنند. حتی در قرعه کشی های هدفمند، داوطلبانی که نمرات CRS بالاتری دارند، شانس بیشتری برای دریافت ITA خواهند داشت.

حال باید دید، این قرعه کشی های هدفمند چه تاثیری بر برنامه های قرعه کشی خواهند داشت. در مواجهه با افزایش اهداف مهاجرت، به احتمال زیاد اداره مهاجرت کانادا  IRCC  به برگزاری قرعه کشی های منظم ادامه خواهد داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *