Search
Close this search box.

ویزای استارتاپ اسپانیا

ویزای استارتاپ اسپانیا یکی از بهترین ویزاهای استارتاپ در سراسر دنیا است که ویژگی‌ها و مزایای زیادی دارد. انتخاب یک راه هوشمندانه در مهاجرت می‌تواند فرصت‌های زیادی را در اختیار شما قرار دهد. مهاجرت از طریق راه‌اندازی کسب‌وکار یک راه جدید و تضمین‌شده برای ورود به کشورهای توسعه‌یافته از جمله اسپانیا است.

ویزای استارتاپ اسپانیا

ویزای استارتاپ اسپانیا چیست؟

در تعریفی کوتاه می‌توان گفت که ویزای استارتاپی اسپانیا (Spain Startup visa) روشی برای مهاجرت به این کشور از طریق راه‌اندازی کسب‌وکار است که به اتباع خارج از اتحادیه اروپا داده می‌شود. می‌توانید با استفاده از این ویزا اقامت موقت اسپانیا را داشته باشید و در طول اقامت خود از امکانات فوق‌العاده زندگی در این کشور اروپایی استفاده کنید.

این ویزا به کارآفرینان اجازه می‌دهد تا مطابق قوانین اسپانیا، در حیطه کاری خودشان فعالیت کنند و به فعالان هر زمینه‌ کاری کمک می‌کند تا به عنوان یک کارآفرین، وارد این کشور شوند.

دولت اسپانیا پس از بررسی درخواست ویزای و در نظر گرفتن صرفه اقتصادی استارتاپ، تقاضای را پذیرش و یا رد می‌کند.

براساس گزارش FDI Intelligence بارسلونا به عنوان هشتمین و مادرید یازدهمین شهر مناسب برای استارتاپ‌ها هستند. شرکت‌های نوپا در مادرید موفق به جذب بیش از 1.5 میلیون یورو سرمایه شده‌اند. رقم جذب سرمایه شرکت‌ها نوپا در بارسلونا هم بیش از2.5 میلیون یورو برآورد شده است.

چرا ویزای استارتاپ اسپانیا؟

Why-Spanish-Startup-Visa

دلایل مختلفی برای انتخاب اسپانیا و استفاده از ویزای کارآفرینی این کشور وجود دارد. در حال حاضر اسپانیا از نظر میزبانی استعدادهای فناوری در اروپا جایگاه سوم را دارد. همچنین این کشور پنجمین مقصد کارآفرینان این زمینه در سراسر جهان است. در اسپانیا حدود 200 مرکز شتاب‌دهنده وجود دارد که به کارآفرینان یاری می‌رسانند.

اسپانیا یکی از کشورهای قدرتمند اتحادیه اروپا و عضو شینگن است که به جهات مختلف می‌تواند مقصد مناسبی برای افراد مهاجر باشد. در ادامه چند مورد از دلایل اصلی انتخاب این کشور برای مهاجرت کارآفرینی را توضیح خواهیم داد.

1- تعداد بالای استارتاپ‌ها در این کشور

یکی از مهم‌ترین دلایل انتخاب اسپانیا، تعداد بالای استارتاپ‌ها در این کشور است. در واقع می‌توان گفت با توجه به آمارهای موجود، تعداد زیادی از استارتاپ‌ها در حیطه‌های مختلف در این کشور وجود دارند. این موضوع می‌تواند روی روند تسهیل کاری تاثیرگذار باشد. در شکل زیر، رشد ارزش مالی استارتاپ‌ها در اسپانیا را می‌‌بینیم:

financial-value-of-startups-in-spain

بنابراین امکان تعامل با استارتاپ‌های بزرگ‌تر برای وجود دارد. با استفاده از تعامل سازنده‌ای که با دیگر استارتاپ‌ها دارید، می‌توانید فرایند تولید و فروش خود را بهبود ببخشید. علاوه بر این امکان دریافت مشاوره و استفاده از تجربیات این شرکت‌ها نیز وجود دارد.

2- استقبال از کارآفرینان

دولت اسپانیا با بررسی منابع و زیرساخت‌های موجود، قوانین مربوط به پذیرش مهاجران از طریق ویزای استارتاپ را تصویب کرده است. تقریبا می‌توان گفت که تمامی این تصمیمات در جهات حمایت دولت از ایده‌های نو و جذاب بوده است.

برآوردها نشان می‌دهد که نقش دولت به عنوان یک نهاد حمایتی می‌تواند برای استارتاپ‌های نوپا بسیار حیاتی باشد. خوشبختانه اسپانیا با درنظرگرفتن شرایط و موانعی که می‌تواند بر سر راه کار آفرینان باشد، موفق شده ارزیابی خوبی از مشکلات آن‌ها داشته باشد. در نتیجه تصمیات مهمی برای پشتیبانی و رفع موانع استارتاپ‌ها اتخاذ کرده است.

مزایای ویزای استارتاپ اسپانیا چیست؟

اسپانیا از کشورهای اروپای غربی است که به واسطه موقعیت استراتژیک خود در اروپا، یکی از کشورهای بسیار تاثیرگذار در صنایع مختلف به‌شمار می‌رود. با مهاجرت به این کشور می‌توانید آب‌وهوای فوق العاده مدیترانه‌ای، طبیعت بکر و غذاهای لذیذ اسپانیا را امتحان کنید. در این قسمت برخی از مهم‌ترین مزایای استفاده از ویزای استارتاپ اسپانیا را ذکر کردیم:

– امکان مهاجرت خانوادگی با استفاده از ویزای استارتاپ

یکی از مهمترین مزایای مهاجرت با ویزای استارتاپ اسپانیا، امکان مهاجرت خانواده به همراه شما است. علاوه بر ویزای استارتاپ، می‌توانید از طریق ویزای سرمایه‌گذاری اسپانیا هم خانواده را در این سفر با خود همراه کنید؛ با این تفاوت که استفاده از ویزای استارتاپ نیاز به هزینه بسیار کمتری خواهد داشت.

– دسترسی به بازار اروپا

یکی از مهمترین امتیازهای مهاجرت و راه اندازی کسب‌وکار در اسپانیا، دسترسی به بازارهای اروپایی است. بدیهی است که استارتاپ شما فارغ از زمینه کاری‌اش، تنها درصورت فروش خوب خروجی خود می‌تواند سوددهی مناسبی داشته باشد. به همین دلیل ایجاد ارتباط‌های موثر دارای اهمیت است. خوشبختانه اسپانیا با فراهم آوردن امکان دسترسی به بازار اروپا، روی تثبیت استارتاپ‌ها اثر مثبت داشته است.

با پیاده‌کردن سیاست‌های فروش مناسب، نیازسنجی دقیق و تبلیغات خوب می‌توانید به راحتی مشتریان زیادی برای محصول یا خدمات خود پیدا کنید. همچنین تعامل با بازار آفریقا و مردم مختلف با نژادها و سلیقه‌های متنوع، بازار گسترده‌تری پیش روی شما قرار می‌دهد.

Location-of-Spain-in-Europe
موقعیت جغرافیایی خاص اسپانیا به عنوان دروازه‌ای میان اروپا و آفریقا

– زیرساخت‌های توسعه یافته

پشتیبانی از استارتاپ‌ها بدون داشتن زیرساخت‌های قوی غیر ممکن است. به همین دلیل اکثر کشورهای اروپایی در سال‌های اخیر توانسته‌اند آمار چشم‌گیری را به جهت جذب نیروی کارآفرین و حمایت از ایده‌های جدید به ثبت برسانند. اسپانیا هم یکی از کشورهای توسعه‌یافته از نظر زیرساخت‌ها شناخته می‌شود.

پس از جنگ جهانی دوم اقدامات گسترده‌ای برای ساخت‌وسازهای قوی و پایدار در این کشور صورت گرفت. علاوه بر آن شبکه حمل‌ونقل گسترده امکان ایجاد تبادل با دیگر کشورها را فراهم کند. به این ترتیب برای واردکردن مواد اولیه یا دستگاه و فروش محصول خود مشکل چندانی نخواهید داشت.

– شرایط آسان برای استارتاپ‌ها

بسیاری از کشورهای اروپایی قوانین نسبتا سفت‌وسختی برای صدور ویزای استارتاپ دارند. درواقع با گرفتن این ویزا به نوعی تعهد می‌دهید که با آوردن مقدار مشخصی سرمایه، تعداد معینی شغل ایجاد کنید. البته تعداد شغل‌ها بسته به زمینه کاری و قوانین مربوط به آن کشور می‌تواند متفاوت باشد. این تعهد را در قبال کشور مربوطه خواهید داشت و در صورت تخطی از آن، ویزای شما تمدید نمی‌شود.

اسپانیا سعی‌کرده است تا راحت‌ترین شرایط را برای پذیرش کارآفرینان در نظر بگیرد. برای راه‌اندازی بیزنس خود با شرایط اثبات تمکن مالی بسیار راحت‌تری روبه‌رو هستید. به علاوه نیازی به ایجاد تعداد شغل مشخصی برای افراد مقیم اسپانیا ندارید. باید فقط ثابت کنید که طرح شما به لحاظ اقتصادی برای اسپانیا سودمند است.

– استقبال از اسپانسرها

شرایط دولت اسپانیا برای جذب اسپانسر هم مثل جذب کارآفرین ساده است. درواقع برای سرمایه‌گذاری خرد و کلان با مراحل دست‌وپاگیر اداری مواجه نیستید. اگر فکر می‌کنید تمکن مالی کافی برای راه‌اندازی یک استارتاپ در اسپانیا را ندارید، می‌توانید از یک سرمایه‌گذار برای این کار کمک بگیرید.

امکان جذب سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی اسپانیایی هم برای شما وجود دارد. به‌علاوه می‌توانید از دولت اسپانیا و انکوباتورهای این کشور نیز برای جذب سرمایه‌گذار و حامی مالی کمک بگیرید. فراموش نکنید که مدارک مالی باید پیش از ارسال درخواست ویزا تکمیل شده‌ باشد.

شاید علاقه‌مند باشید: راهنمای کامل جذب سرمایه‌گذار یا شریک برای استارتاپ در کانادا

– وجود منابع بومی اسپانیا

علاوه بر سیاست‌های دولتی، خود اسپانیا هم دارای منابع مناسبی برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار است. بستر مناسب رقابتی ایجادشده و فرایندهای راحت برای استفاده از منابع مالی بانک‌ها یکی از مهمترین امتیازاتی است که اسپانیا برای کارآفرینان درنظر گرفته‌است. علاوه بر آن امکان استفاده از منابع اولیه موردنیاز برای خط تولیدهای مختلف هم وجود دارد.

امکان واردکردن مواد اولیه نیز به‌سادگی در دسترس است. البته این کشور به لحاظ دیجیتالی و منابع انرژی یکی از کشورهای پیشرفته اروپا است و می‌توانید دستگاه‌ها و ماشین‌آلات موردنیازتان را از خود اسپانیا تهیه کنید.

شرایط دریافت ویزای استارتاپ اسپانیا چیست؟

پس از تایید طرح استارتاپ و پذیرش درخواست ویزا، می‌توانید به‌همراه خانواده خود شامل: همسر و فرزندان زیر 18 سال، عازم اسپانیا شوید. البته امکان مهاجرت دیگر اعضای خانواده مثل فرزندان بالای 18 سال و سالمندان نیز وجود دارد؛ کافیست اثبات کنید که این افراد برای گذران زندگی خود به شما نیاز دارند.

spain-startup-visa-conditions
  • نداشتن سوء سابقه

یکی از شروط مهم برای دریافت این ویزا نداشتن سوء سابقه کیفری در کشور یا کشورهایی است که تابعیت آن را دارید. درصورت داشتن سوء پیشینه درخواست شما برای دریافت ویزای استارتاپ از سوی دولت اسپانیا رد خواهد شد.

شما باید مدارک لازم برای اثبات نداشتن سوء پیشینه خود را دریافت و همراه دیگر مدارک موردنیاز برای دولت اسپانیا ارسال کنید. درصورت داشتن سوء پیشینه شانس شما برای دریافت این ویزا به شدت کاهش می‌یابد.

  • عضو نبودن در اتحادیه اروپا

اشاره کردیم که ویزای استارتاپ برای افراد خارج از اتحادیه اروپا صادر می‌شود. به این معنی که شما نباید تابعیت هیچ یک از کشورهای عضو اتحادیه اروپا را داشته باشید. در غیر این صورت درخواست ویزای شما قطعا رد خواهد شد.

تمامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا ویزای استارتاپ را به افرادی می‌دهند که عضو اتحادیه اروپا نباشند. درواقع این ویزا یک فرصت عالی برای افراد خارج از این اتحادیه خصوصا افراد مستعد ساکن خاورمیانه محسوب می‌شود.

  • متخصص‌ بودن در زمینه مورد نظر

میزان تخصص شما در زمینه مورد نظر از اهمیت زیادی برخوردار است. درواقع شما باید بتوانید ثابت کنید که در حوزه کاری خود متخصص هستید و با پیچ‌وخم‌های مدیریتی و کاری در زمینه استارتاپ مورد نظر به خوبی آشنایی دارید.

برای این کار باید مدارک تحصیلی مورد نظر خود به علاوه سوابق کاری مرتبط را برای دولت اسپانیا ارسال کنید. حداقل مدرک تحصیلی قابل‌قبول لیسانس یا مدرک معادل آن در حوزه تخصصی موردنظر است.

  • ارائه ایده جذاب

در نهایت باید اطمینان داشته باشید که ایده شما برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار در اسپانیا واقعا تازه است و خدمت یا محصول منحصربه‌فردی ارائه می‌کنید. به علاوه باید بتوانید یک طرح جامع و کامل در رابطه با چشم‌انداز استارتاپ‌ خود به دولت اسپانیا ارائه کنید.

کسب‌وکاری که می‌خواهید در اسپانیا راه‌اندازی کنید باید به لحاظ اقتصادی برای اسپانیا به‌صرفه باشد. در غیر این صورت درخواست ویزای شما رد خواهد‌ شد. پس حتما سعی کنید مسیر رشد استارتاپ خود را به خوبی و براساس واقعیت‌های موجود ترسیم کنید.

انواع ویزای استارتاپ اسپانیا

اسپانیا با درنظرگرفتن شرایط مختلف و راه‌های ایجاد استارتاپ، 3 نوع ویزای استارتاپ ارائه داده است تا افراد با شرایط مختلف بتوانند از ویزای متناسب با نوع فعالیتشان استفاده کنند.

در ادامه به معرفی این 3 نوع ویزا می‌پردازیم:

1. ویزای کارآفرین

این ویزا مخصوص متقاضیانی است که می‌خواهند یک استارتاپ جدید را از طریق کارآفرینی راه‌اندازی کنند. لازم است ایده این استارتاپ نوآورانه بوده و سابقه اجرا در اروپا نداشته‌باشد.

برای اخذ این ویزا باید بتوانید طرح متقاعد‌کننده‌ای مبنی بر منحصربه‌فردبودن استارتاپ و مفیدبودن آن برای اقتصاد اسپانیا ارائه دهید. همچنین باید تمکن مالی لازم برای پوشش‌دادن هزینه‌های استارتاپ و مخارج خانواده تا زمانی‌که استارتاپ به سوددهی می‌رسد را داشته باشید.

2. ویزای رشد

ویزای رشد یک نوع خاص از ویزای استارتاپ اسپانیا است که به کسب‌وکارهایی با حداقل 5 کارمند داده‌می‌شود. به این معنی که استارتاپ شما باید از قبل ایجاد‌ شده‌باشد و حداقل 5 نفر را به صورت ثابت استخدام کرده باشید.

این کسب‌وکار باید حداقل به مدت 2 سال در اسپانیا فعالیت کرده باشد و سالانه حداقل 10 درصد رشد را به ثبت رسانده باشد. در این نوع از ویزای استارتاپ اسپانیا شما باید تعهدات لازم مبنی بر ایجاد تعداد شغل مناسب ارائه کنید در غیر این صورت امکان استفاده از این ویزا را نخواهید داشت.

3. ویزای استعداد

این ویزا هم در دسته ویزاهای استارتاپی اسپانیا قرار می‌گیرد که به افراد دارای سابقه کاری مرتبط اهدا می‌شود. البته صرفا سابقه کاری مرتبط کافی نیست و شما باید نشان‌دهید که قبلا در این زمینه کارآفرین بوده‌اید. ایده شما برای ایجاد استارتاپ باید جدید باشد. در واقع برخلاف ویزای رشد شما باید در یک کشور خارجی سابقه تاسیس استارتاپ داشته باشید.

همچنین متقاضی باید سابقه راه‌اندازی یک استارتاپ نسبتا خوب را در خارج از اسپانیا به ثبت رسانده باشد. تمکن مالی برای پوشش‌دادن هزینه‌های ایجاد استارتاپ و احتیاجات خانواده هم از دیگر شرایط دریافت این ویزا برای متقاضیان است.

مدارک مورد نیاز برای ویزای استارتاپ اسپانیا

به صورت کلی مدارک موردنیاز شما برای ارسال درخواست ویزا به دو گروه تقسیم بندی می‌شوند. یک دسته مدارک شخصی و گروه دیگر مدارک مرتبط با استارتاپ شما است. در ادامه تمامی مدارکی که باید در هر 2 گروه ارائه دهید را آورده‌ایم. فراموش نکنید که برای ثبت اطلاعات بیومرتیک خود باید به سفارت اسپانیا در تهران مراجعه کنید.

1.گذرنامه با حداقل 6 ماه اعتبار
2.2 قطعه عکی پرسنلی با زمینه سفید
3.فرم مربوط به درخواست ویزا
4.بیمه درمانی برای خود و خانواده
5.گواهی عدم سوء پیشینه
6.مدارک ازدواج درصورت مهاجرت به همراه خانواده
7.نامه تاییدیه کارآفرینی توسط بازرگانی اسپانیا
8.طرح تجاری
9.مدارک مربوط به تمکن مالی
10.ارائه مدارک در رابطه با سوابق کاری و تحصیلی مرتبط
11.مدارک اضافی سوابق کارآفرینی (درصورت نیاز)

مدت اعتبار ویزای استارت آپ اسپانیا چقدر است؟

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که برای متقاضیان ایجاد می‌شود، مدت زمان این ویزا است. باید توجه کنید که ویزای استارتاپ اسپانیا برای یک سال صادر می‌شود و بعد از این مدت درصورتی که مایل باشید می‌توان مدت ویزا را تمدید کنید.

در این فرصت 1 ساله شما باید بتوانید مراحل مربوط به راه‌اندازی یک کسب‌وکار در اسپانیا را طی کنید و شرایط استارتاپ را در حد قابل‌قبولی به ثبات برسانید. علاوه بر این در صورت داشتن تعهد مبنی بر ایجاد شغل، باید به تعداد معین‌شده نیز برسید.

بعد از یک سال در صورتی که فعالیت غیرقانونی مثل پولشویی، کلاهبرداری و غیره انجام نداده باشید، مدت زمان ویزای شما برای یک مدت 2 ساله دیگر قابل تمدید خواهد بود و در مجموع می‌توانید 3 سال با استفاده از این ویزا در اسپانیا بمانید.

مراحل درخواست ویزا

اقدام برای مهاجرت از طریق ویزای استارتاپ اسپانیا روشی نسبتا ساده برای مهاجرت به یک کشور اروپایی است. با این دریافت این ویزا نکاتی دارد که رعایت نکردنشان شانس پذیرش ویزای شما را به‌شدت کاهش می‌دهد. به همین دلیل کمک‌گرفتن از یک مشاور کاربلد می‌تواند مسیر ورود به اسپانیا را برای شما تسهیل کند.

در ادامه مراحل مختلف اقدام برای دریافت این ویزا را بررسی می‌کنیم:

spain-startup-visa-step-by-step

1. انتخاب نوع ویزا

با توجه به معرفی انواع ویزای استارتاپ اسپانیا، باید درنظر داشته باشید که می‌خواهید از کدام نوع ویزا استفاده کنید. انتخاب نوع ویزا، بسته به سوابق شما و شرایط ویزا تفاوت خواهد داشت.

2. تهیه مدارک

در گام بعدی باید تمامی مدارک مورد نظر را به صورت ترجمه‌شده به زبان اسپانیایی یا انگلیسی آماده کرده و از درست‌بودن ترجمه مدارک مطمئن شوید، سپس آن‌ها را برای دولت اسپانیا ارسال کنید.

3. تکمیل فرم درخواست ویزا

فرم مربوط به درخوست ویزای استارتاپ اسپانیا را با توجه به اطلاعات شخصی خودتان کامل کنید. دقت کنید که درصورت مغایرت با اطلاعات واقعی، درخواست شما رد خواهد شد.

4. پرداخت هزینه بررسی پرونده

در این قسمت باید هزینه مربوط به بررسی پرونده توسط دولت را پرداخت کنید. این هزینه در صورت ردشدن درخواست شما بازگشت داده نخواهد شد. دقت کنید که حتما رسید مربوط به پرداخت را پیش خود نگهدارید.

5. ارسال مدارک و مصاحبه

در گام بعدی برای ارسال اطلاعات بیومتریک نوبت بگیرید. در آخر همه مدارک اعلام‌شده باید برای سفارت اسپانیا ارسال شود. اگر برای انجام مراحل ابهامی داشتید، مشاوران سوگیموتو ویزا از ابتدا تا انتهای مسیر درکنار شما هستند.

6. دریافت پاسخ

در این محله باید صبور باشید و منتظر ارسال درخواست دولت بمانید. اگر درخواست شما رد شد می‌توانید از طریق رفع ایرادات وارد شده یا اعتراض، پرونده خود را مجدد به جریان بندازید.

هزینه زندگی در اسپانیا و درخواست ویزا

هزینه‌های زندگی در اسپانیا می‌تواند بسته به انتخاب‌های شما متفاوت باشد. در ادامه یک جدول کلی برای نشان دادن میانگین هزینه‌های اقامت و زندگی در اسپانیا آورده شده است تا بتوانید به صورت حدودی برآورد کنید که هزینه‌ها در این کشور به چه صورت هستند.

هزینه درخواست ویزا60 یورو
انگشت نگاری50 یورو
تمبر30 یورو
بیمه درمانی100 یورو
وعده غذایی300 تا 500 یورو در ماه
حمل و نقل50 یورو
مسکن500 تا 1000 یورو
اینترنت و تلفن20 یورو
فراغت و سرگرمی100 تا 200 یورو
وکیل1000 تا 2000 یورو

برای دریافت پاسخ ویزا چقدر باید منتظر بمانم؟

مدت زمان انتظار برای دریافت پاسخ ویزا بسته به ملیت، نوع ویزا و موارد دیگر، متفاوت است. به طور کلی حدود 20 تا 45 روز زمان می‌برد تا دولت اسپانیا پاسخ درخواست ویزای شما را ارسال‌ کند. توصیه می‌کنیم در این مدت صبور باشید تا مراحل بررسی پرونده شما انجام شود.

سخن آخر

ویزای استارتاپ اسپانیا به عنوان یکی از بهترین فرصت‌ها برای افراد مستعد با ایده‌های نو و خلاقانه شناخته می‌شود. این ویزا به شما فرصت برخورداری از امکانات رفاهی عالی اسپانیا و راه‌اندازی یک استارتاپ را می‌دهد. استفاده از این ویزا به شما کمک می‌کند تا بتوانید اقامت دائم اسپانیا را نیز دریافت کنید.

در این مطلب راجع‌به تمامی اطلاعات موردنیاز برای دریافت این ویزا صحبت کردیم. شما با استفاده از این اطلاعات و در نظر‌گرفتن شرایط خود می‌توانید از ویزای استارتاپ اسپانیا استفاده کنید.

سوالات متداول

طرح استارتاپ چگونه تایید می‌شود؟

طرح کسب‌وکار شما توسط کارشناسان مربوطه و با در نظر گرفتن آورده اقتصادی برای اسپانیا، بکر بودن ایده استارتاپ و مدت زمان رسیدن به بازار اسپانیا بررسی می‌شود.

پرداخت مالیات در اسپانیا چگونه است؟

خوشبختانه مالیات بر درآمد در اسپانیا بسیار پایین است و استارتاپ‌ها می‌توانند پس از رسیدن به سوددهی مبلغ معین‌شده را پرداخت کنند.

آیا امکان استفاده از ویزای استارتاپ اسپانیا به صورت تیمی وجود دارد؟

بله. شما می‌توانید به صورت گروهی هم برای دریافت این ویزا اقدام کنید. البته وظایف هر فرد باید کاملا روشن و تعریف‌شده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *