Search
Close this search box.

ویزای فریلنسر آلمان

ویزای فریلنسر آلمان (German Freelance “Freiberufler” Visa) یکی از بهترین راه‌ها برای ورود به این کشور است. این ویزا هیچ محدودیت درآمدزایی نداشته و می‌توانید با استفاده از آن به‌خوبی از لحاظ مالی رشد کنید. آلمان از کشورهای پیشرفته و توسعه‌یافته اتحادیه اروپا است و سالانه افراد زیادی برای مهاجرت به این کشور درخواست می‌دهند.

ویزای فریلنسر آلمان

در این مطلب راجع به تمام اطلاعاتی که برای دریافت ویزای فریلنسر آلمان نیاز دارید صحبت شده است. با استفاده از مطالبی که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم و با بررسی شرایط خودتان، می‌توانید درخواست خود را برای استفاده از این ویزا به کشور آلمان ارسال کنید. با رعایت موارد خواسته شده احتمال پذیرش درخواست شما از طرف دولت آلمان بالا خواهد بود.

ویزای فریلنسر آلمان چیست؟

با استفاده از این ویزا شما می‌توانید فعالیت شغلی خود را در آلمان شروع کنید. تفاوت مهم این ویزا با انواع ویزاهای کاری در متعهد نبودن شما به یک شرکت یا کارفرمای واحد است. در واقع شما می‌توانید بسته به حوزه کاری تخصصی‌تان با کارفرماهای مختلف همکاری کنید.

تفاوت مهم این ویزا با انواع ویزاهای کاری در متعهد نبودن شما به یک شرکت یا کارفرمای واحد است

اگر کار شما به نوعی آزاد و خوداشتغالی محسوب می‌شود، ویزای فریلنسر آلمان (German Freelance Visa) انتخاب مناسبی برای مهاجرت به این کشور خواهد بود. شما می‌توانید به واسطه این ویزا شرایط خوبی را به لحاظ شغلی و رفاهی در آلمان تجربه کنید. التبه باید در نظر داشته باشید که برای دریافت این ویزا باید مدارک خود را به صورت کامل ارسال کنید.

طبق آمار رسمی اعلام شده در سال 2023 حدود 4.5 میلیون ویزای فریلنسری به اتباع خارج از اتحادیه اروپا داده شد. این آمار نسبت به سال 2022 بیش از 20 درصد رشد داشته است. بیشتر فریلنسرها در شهرهای مونیخ، برلین و هامبورگ ساکن‌اند.

شرایط دریافت ویزای کار آلمان 2024

چرا ویزای فریلنسر آلمان را انتخاب کنیم؟

برای اینکه از این ویزا استفاه کنید باید از شرایط و مزایای این ویزا مطلع باشید. این ویزا می‌تواند فرصت‌های زیادی را در اختیار شما قرار دهد. با اطلاع از این فرصت‌ها می‌توانید علاوه بر فریلنسری از امکانات دیگری که برای شما قابل دسترسی است، بهره بگیرید. در ادامه به صورت خلاصه به این موارد اشاره کرده‌ایم:

مزایای ویزای فریلنسر آلمان
  • تورم پایین

تورم نزدیک به صفر یکی از عواملی است که باعث می‌شود حتی در زمان نبود کار هم فشار اقتصادی چندانی به شما وارد نشود. به علاوه انواع محیط‌های مختلف کاری برای تعامل یا ایجاد یک رابطه کاری در این کشور وجود دارد. اگر بتوانید نظر مثبت مشتریان را در حوزه مربوطه داشته باشید، می‌توانید انتظار داشته باشید که همیشه مشتری‌های ثابت خود را دارید.

  • تعداد زیاد مشتری

یکی از مزایای استفاده از این ویزا دسترسی به تعداد مشتری بالا است. اگر در حوزه کاری خود ماهر هستید، می‌توانید مطمئن باشید که همیشه مشتری ثابت خود را خواهید داشت. آلمان شرایط اقتصادی خوبی دارد و یکی از باثبات‌ترین کشورها به لحاظ اقتصادی است.

  • سیاست‌های مالیاتی مناسب

یکی از موارد چالش برانگیز برای مهاجران و افراد بومی ساکن آلمان، هزینه‌های مالیاتی بوده است. سیستم مالیتی در آلمان همواره شاهد اصلاح و بهبود در جهت حمایت از افراد بومی، مهاجران، کسب و کارهای تازه و… است. سیاست‌های اصلاحی برای مهاجرانی که از طریق ویزای فریلنسری به این کشور مهاجرت می‌کنند هم وجود دارد.

برای اشتغال به صورت فریلنسری در آلمان باید متحمل هزینه برای دریافت مجوزها و… شوید. البته امکان صرف‌نظر از برخی مراحل این پروسه وجود دارد و شما می‌توانید با حذف این مراحل مبالغ خوبی را صرفه جویی کنید.

  • درآمد بالا

آلمان یکی از بهترین کشورهای عضو اتحادیه اروپا با اقتصاد پایدار است. آلمان سومین اقتصاد پایدار اروپا است. آمارها نشان داده است که سالانه فریلنسرها حدود 50 هزار یورو در آلمان درآمد دارند. به همین دلیل شانس کسب درآمد بالا برای شما در این کشور بالا است.

میانگین درامد فریلنسرها در آلمان
میانگین درامد فریلنسرها به‌ازای هر ساعت کار در آلمان
  • حمایت مالی در شرایط اضطراری

سیستم اشتغال و حمایت از کسب و کارها در آلمان شرایط خوبی دارد. البته بهترین سیاست‌های حمایتی برای شهروندان در نظر گرفته شده است. با این وجود تصمیم‌های خوبی در جهت حفظ کسب‌وکار مهاجران نیز اتخاذ شده‌است.

نمونه بارز آن هنگام همه گیری کوید 19 بود که دولت آلمان بسته‌های حمایت از فریلنسرها و دیگر کسب و کارها را به سرعت ارائه داد. این سیاست‌ها روی فعالیت فریلنسرهای مهاجر به آلمان تاثیر خوبی داشته است. در واقع سیاست‌های حمایتی این کشور یکی از دلایل محبوبیت بالای ویزای فریلنسری آلمان است.

فریلنسرهای زیادی در حوزه‌ها مختلف موفق شده‌اند سالانه از بازار آلمان استفاده کنند. آلمان کشوری صنعتی است که بستر خوبی برای رشد انواع کارها فراهم کرده است. در تصویر زیر میانگین درآمد فریلنسرها را در آلمان می‌توانید مشاهده کنید.

شرایط دریافت ویزای فریلنسر آلمان

برای دریافت این ویزا شما باید طبق قوانین واجد شرایط باشید. در غیر این صورت درخواست ویزای شما توسط دولت آلمان پذیرفته نمی‌شود. البته با اطلاع از شرایط دریافت این ویزا، می‌توانید مدارک خود را تکمیل کنید. در ادامه چند مورد ازمهم‌ترین پیش‌نیازهای دریافت این ویزا را ذکر کرده‌ایم:

شرایط دریافت ویزای فریلنسر آلمان

1. تمکن مالی

برای استفاده از این ویزا شما باید ثابت کنید که شرایط تمکن مالی را برای پرداخت هزینه‌های خود دارید. درواقع باید حداقل هزینه‌های زندگی در آلمان را داشته باشید. این شرایط باعث می‌شود تا بتوانید در مدت زمانی که به دنبال کار می‌گردید، شرایط نسبتا ثابتی داشته باشید و از مزایای زندگی در آلمان استفاده کنید.

حداقل هزینه‌ها در هر شهری در آلمان متفاوت است. در هر شهر برلین باید بتوانید شما باید بتوانید اجاره خانه، بیمه درمانی و 563 یورو در ماه را داشته باشید این مبلغ حداقل مبلغ مورد نیاز برای ساکن شدن در شهر برلین است. برای ساکن شدن در شهرهای دیگر آلمان باید مبالغ متفاوتی ر داشته باشید که البته تفاوت چندانی با حداقل درآمدها در شهر برلین ندارد.

برای اثبات تمکن مالی باید مبلغی معادل اجاره خانه، بیمه درمانی و 563 یورو در ماه داشته باشید.

2. داشتن مهارت

شما باید در حوزه کاری مورد نظر مهارت کافی را داشته باشید. به بیان دیگر سطح مهارت شما در زمینه مورد نظر باید در سطح خوبی باشد تا بتواند پاسخگوی نیاز بازار آلمان باشد. البته داشتن تحصیلات در زمینه کاری مورد نظر همیشه مورد نیاز نیست.

درکل ارسال سوابق کاری مربوطه یا تحصیلات کافی در زمینه موردنظر برای دریافت ویزای فریلنسری آلمان الزامی است. اگر شغل شما مواردی مثل: عکاسی، نقاشی، پرزنتر محصول و… باشد، نیازی به ارسال مدارک تحصیلی مرتبط نخواهید داشت.

ارسال مدرک تحصیلی برای همه مشاغل الزامی نیست.

ولی در صورتی که شغل شما نیاز به داشتن تحصیلات آکادمیک داشته باشد، باید مدارک مورد نیاز را هم ارائه کندید. مثلا شما بدون ارائه مدارک تحصیلی نمی‌توانید در این کشور وکالت یا طبابت و… کنید. برای چک کردن شرایط دقیق شغل مورد نظرتان می‌توانید به سایت کنسولگری آلمان مراجعه کنید.

3. صرفه اقتصادی

مهم‌ترین هدف دولت آلمان از دادن این ویزا جذب افراد مستعد و کارامد در زمینه‌های مختلف است. دولت آلمان با جذب این افراد علاوه بر دسترسی به یک منبع انسانی عالی، رونق بخش‌های مختلف را هم بهبود می‌بخشد.

شما باید بتوانید ثابت کنید که در شغل خود به اندازه کافی ماهر هستید و به اقتصاد آلمان کمک خواهید کرد. مهاجرت شما اقتصاد، محیط زیست و جامعه آلمان را متحمل صرف هزینه و انرژی می‌کند. بنابراین باید بتوانید نشان دهید که لایق دریافت ویزای فریلنسری آلمان هستید.

4. داشتن حقوق مستمری

یکی دیگر از شرایط مهم برای داشتن این ویزا، حقوق مستمری است. مستمری‌های بازنشستگی بر 2 نوع خصوصی و عمومی است. از طریق دریافت مشاوره یا مشاهده شرایط مربوط به هرکدام از این بیمه‌ها، می‌توانید نسبت به شرایط مالی و وضعیت خودتان یکی از این دو نوع مستمری را داشته باشید.

5. مجوز انجام کار

برای انجام کار فریلنسری در آلمان باید مجورهای لازم را داشته باشید. برخی از کارها به واسطه حساسیت، سروکار داشتن با قطعات حساس، سلامت مردم و غیره باید مجوزهای لازم را مبنی بر داشتن مهارت لازم در زمینه مورد نظر داشته باشید.

به عنوان مثال برای انجام کارهایی مثل پزشکی، تکنسین دستگاه‌های حساس، مشاغل مدیریتی مربوط به بخش‌های حساس و موارد مشابه، باید مجوز لازم را برای انجام این کارها داشته باشند. بدون داشتن این مجوز فعالیت فریلسنری شما غیر قانونی تلقی خواهد شد.

Germany Freelance Visa

6. انجام فریلنسری واقعی

شاید عجیب به نظر برسد اما برخی افراد غیر فریلنسر هم از این ویزا استفاده می‌کنند. این موضوع خلاف قانون است و به شدت با آن برخورد می‌شود. در صورت اینکه نتوانید فاکتورهای مربوط به یک فریلنسر واقعی را داشته باشید، به احتمال بالا امکان استفاده از این ویزا را نخواهید داشت.

مثلا اگر همواره یک مشتری ثابت داشته باشید، دولت آلمان شما را به عنوان یک متقاضی غیرقانونی در نظرگرفته و درخواست شما را رد می‌کند. میزان تعامل شما با بازار و مشتری‌های مختلف معیار مهمی برای تشخیص شما به عنوان یک فریلنسر خواهد بود.

لیست مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای فریلنسر آلمان

برای اینکه بتوانید از ویزا استفاده کنید، باید مدارک خود را کامل کنید و برای بررسی بفرستید. توجه کنید که ترجمه مدارک باید کاملا صحیح و بدون اشتباه باشد تا بررسی پرونده انجام شود. در ادامه لیست مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزا را ارائه داده‌ایم:

  • پاسپورت معتبر با حداقل 6 ماه اعتبار
  • 2 عدد عکس پاسپورت جدید با پس زمینه روشن
  • فرم تکمیل شده در خواست ویزای فریلنسری
  • کپی شناسنامه
  • مدارک تخصیلی مرتبط با زمینه ار مورد نظر به همراه ریزنمرات در صورت نیاز
  • روزومه کاری به همراه شرح دقیق تجربیات مرتبط
  • نمونه‌های کارهای انجام شده در صورت نیاز
  • طرح کار یا Business Plan
  • گواهی ثبت‌نام در اتاق بازرگانی (درصورت نیاز)
  • بیمه‌نامه درمانی معتبر
  • مدارک مربط به داشتن تمکن مالی مورد نظر (حدود 940 تا 1100 یورو در ماه)
  • ارائه دعوت‌نامه از طرف شرکای احتمالی
  • مدارک مربوط به مهارت در زبان انگلیسی یا آلمانی

مدت زمان اعتبار ویزای فریلنسری آلمان چقدر است؟

مدت زمان این ویزا می‌تواند بین 6 ماه تا 3 سال باشد. اینکه مدت زمان اعبار این ویزا چقدر باشد به شرایط فریلنسری شما بستگی دارد. معمولا این ویزا برای مدت زمان یک سال صادر می‌شود. البته امکان تمدید این ویزا برای شما وجود دارد.

درصورت رعایت قوانین و داشتن فاکتورهای مربوطه می‌توانید تا 2 بار این ویزا را تمدید کنید و در مجموع 3 سال از این ویزا استفاده کنید.

به صورت کلی 3 فاکتور مهم برای تعیین مدت زمان نهایی ویزا وجود دارد:

1)    نوع فعالیت فریلنسری

برخی از مشاغل ممکن است برای فعالیت نیاز به مجوزهای کوتاه مدت چند ماهه داشته باشند. البته این شرایط برای تمامی کارها متداول نیست. شما می‌توانید شرایط دقیق این ویزا را در سایت سفارت آلمان مشاهده کنید.

2)   وضعیت بازار آلمان

فاکتور مهم بعدی وضعیت بازار آلمان به صورت کلی و در حوزه کاری شما است. برخی مشاغل که تقاضای بالایی برای آن‌ها در آلمان وجود دارد، شانس دریافت ویزا برای مدت زمان بیشتر را دارند.

3)  مهارت شما

شرایط کلی شما در زمینه‌های مختلف هم بسیار حائز اهمیت است. تمکن مالی، سن، وضعیت سلامتی، سابقه کار، مهارت‌ها و… همگی می‌توانند روی مدت زمان نهایی ویزای فریلنسری شما تاثیر داشته باشند.

 مراحل درخواست ویزای فریلنسر آلمان

برای اخذ ویزا باید تمامی شرایط خواسته شده را مطابق قانون داشته باشید. طی کردن این مراحل کمک می‌کند تا درنهایت شانی پذیرفته شما از سوب دولت آلمان افزایش پیدا کند. در این قسمت تمامی مراحل مورد نیاز برای دریافت این ویزا را به ترتیب ذکر می‌کنیم:

مراحل دریافت ویزای فریلنسر آلمان

– آماده سازی مدارک

در گام اول باید مدارک خود را کامل کنید. هرچقدر در این مرحله نسبت به کامل بودن مدارک خود توجه بیشتری داشته باشید، احتمال رد شدن درخواست ویزا درمراحل بعدی بسیار کم‎‌تر خواهد بود. در این قسمت باید شرایط خود را در نظر بگیرید.

سپس راجع به شرایط بازار آلمان در حوزه تخصصی خود مطالعه کنید. در گام بعدی هم لیست کامل مدارک مورد نیاز را تهیه کنید. در قسمت‌های قبلی لیست کامل مدارک مورد نیاز را ذکر کردیم. پس از تهیه مدارک باید طرح تجاری خود را بنویسید. شفاف بودن طرح تجاری روی پذیرش شما تاثیر مثبت خواهد گذاشت.

– درخواست ویزا

مرحله بعدی در خواست ویزا است. اطلاعات خود را در فرم درخواست وارد کنید و برای سفارت بفرستید. بعد از این باید نوبت خود را رزرو کرده و در موعد مقرر به سفارت مراجعه کنید.

پس از این مراحل اگر از شما برای مصاحبه دعوت شد در این جلسه شرکت کنید. سعی کنید با اعتماد بنفس بالا و آرامش پاسخ سوالات را بدهید. به علاوه پاسخ‌های شما باید کاملا مطابق اطلاعات ثبت شده در فرم ویزا و… باشد.

– دریافت ویزا

در این مرحله باید صبر کنید تا پرونده شما بررسی شود. پس از بررسی مدارک ارسال شده، دولت آلمان پاسخ درخواست ویزای شما را ارسال خواهد کرد. اگر درخواست شما رد شده بود، ابتدا باید جک کنید ایراد وارد شده چه بوده است و چرا درخواست ویزای شما رد شده است.

در گام بعدی می‌توانید در مهلت مقرر شده نواقص پرونده خود را رفع کرده و دوباره آن را برای بررسی ارجاع دهید. اگر فکر می‌کنید ایراد وارد شده به پرونده شما اشتباه است، می‌توانید در همان موعد مقرر شده اعتراض خود را ثبت کنید تا پرونده شما دوباره بررسی شود.

– ورود به آلمان

در صورت تایید درخواست شما، باید به آلمان سفر کنید. در این سفر باید بتوانید شرایط به نسبت پایداری را برای شروع به کار خود ایجاد کنید. پس از اتمام مدت زمان ویزا امکان تمدید آن هم وجود خواهد داشت.

درباره مراحل دریافت ویزای تحقیقاتی آلمان و ویزای استارتاپ آلمان بیشتر بدانید.

هزینه دریافت ویزای فریلنسری آلمان چقدر است؟

برای دریافت این ویزا باید هزینه‌های اعلام‌شده از سوی دولت را پرداخت کنید.  این مبالغ هرساله از سوی کنسلوگری آلمان اعمال می‌شود و مبلغ مشخصی دارد. این هزینه‌ها صرف بررسی پرونده شما خواهد شد. در صورت رد شدن درخواست شما، این هزینه‌ها بازپرداخت نمی‌شوند.

البته هزینه‌های مربوط به اقامت، بلیط هواپیما، وکیل و غیره هم می‌تواند متغیر باشد. در ادامه جدول متوسط هزینه‌های مربوط به اقامت و دریافت ویزای آلمان را ذکر کردیم. صرف هزینه بیشتر یا کمتر از این مقدار هم بسته به سلیقه و شرایط مالی شما خواهد داشت.

هزینه سفارت75 یورو
تمدید مجوز اقامت موقت100 یورو
هزینه درافت مجوز اقامت دائم124 یورو
متوسط هزینه اقامت500 تا 850 یورو
متوسط هزیته غذا 2200 تا 300 یورو در ماه
میانگین هزینه بیمه درمانی100 تا 200 یورو در ماه
حمل و نقل80 تا 150 یورو در ماه
مالیات14 الی 45 درصد از درآمد (بسته به میزان درآمد)
اینترنت و دیگر هزینه‌ها100 تا 200 یورو در ماه
متوسط هزینه وکیل1000 تا 2000 یورو
متوسط هزینه بلیط هواپیما300 تا 500

برای بررسی درخواست ویزا چقدر باید منتظر بمانیم؟

پس از ارسال دخواست خود برای دریافت ویزای فریلنسری آلمان باید مدت زمانی حدود 3 ماه منتظر بمانید. توصیه می‌کنیم در این زمان صبور باشید. مدت زمان بررسی پرونده برخی از افراد بسته به پیچیدگی شرایط شغلی و… می‌تواند تا 3 بیش از 3 ماه هم طول بکشد.

بررسی پرونده‌های ویزای فریلنسر آلمان معمولا 3 ماه طول می‌کشد.

بهترین مشاغل برای انجام کار فریلنس در آلمان

درآمد زایی خوب، دارای فرصت‌های شغلی زیادی در آلمان هستند. در ادامه مهم‌ترین زمینه‌ها برای انجام فریلنسری را معرفی کرده‌ایم:

1) مشاغل مرتبط با فناوری اطلاعات

مشاغلی ماننده برنامه نویسف توسعه دهنده وب و نرم افزار، متخصص سئو، تحلیلگر داده، کارشناس کامپیوتر، کارشناس امنیت سایبری و… از جمله مهم‌ترین مشاغلی هستند که درحوزه فناوری‌های دیجیتالی طرفدار دارند.

2) مشاغل مربوط به گرافیک و طراحی

طراح گرافیک، انیماتور، عکاس، فیلم‌بردار، مشاغل مربوط به ادیت عکس و فیلم و… هم متقاضی نسبتا بالایی دارند.

3) نوشتن و ترجمه

نویسندگی و ترجمه هم همواره یکی از مشاغل ورد نیاز در جوامه آلمانی بوده است. ویراستار، مترجم، روزنامه نگار، کپی رایتر و… می‌توانند در این کشور درآمد خوبی داشته باشند.

4) مشاغل مرتبط با آموزش

مدرس آنلاین و مشاوران آموزشی در رشته‌های مختلف می‌توانند در این کشور مفید باشند. مربی کودکان و معلم دبیرستان هم از دیگر مشاغل مناسب در آلمان هستند.

5) سایر مشاغل

مشاغل مرتبط با فروش مثل مشاور بازاریابی، متخصص سوشال مدیا، دستیار مجازی، منشی، حساب‌دار، وکیل، مدیر تبلیغات و… هم در این کشور می‌توانند درآمد خوبی داشته باشند.

مقاله ویزای خود اشتغالی آلمان را بررسی کنید. همچنین یکی دیگر از برنامه های دولت آلمان برای تامین نیروی کار این کشور ارایه ویزای کارت شانس آلمان است.

سخن آخر

ویزای فریلنسر آلمان یکی از بهترین راه‌ها برای دریافت مجوز اقامت موقت در آلمان است. این ویزا می‌تواند برای افراد مستعدی که دارای مهارت کافی هستند، مناسب باشد.

با استفاده از این ویزا شما با کارفرمایان مختلف کار می‌کنید و نیازی به داشتن تعهد کاری صرفا نسبت به یک شخص حقیقی یا حقوقی نخواهید داشت. از طریق این ویزا امکان بهره‌مند شدن از مزایای رفاهی فوق‌العاده این کشور را خواهید داشت.

در این مقاله راجع به تمامی اطلاعاتی که برای مهاجرت به آلمان از این طریق نیاز دارید، صحبت کردیم. مواردی مثل: مزایای استفاده از ویزای فریلنسری آلمان، نکات مثبت اقامت در این کشور، هزینه‌های مربوط به اخذ ویزا، مدارک مورد نیاز، مراحل مربوط به اخد ویزا، مدت زمان انتظار برای دریافت پاسخ و… که پیش‌تر ذکر شد. امیدواریم مطالب یاد شده برای شما مفید واقع شده باشد.

 آیا برای دریافت ویزای فریلنسری باید آلمانی بلد باشم؟

برای دریافت این ویزا الزامی برای تسلط به زبان آلمانی وجود ندارد. داشتن مدرک تسلط به زبان انگلیسی هم کافی است. البته بهتر است که سطح دانش خوبی از زبان آلمانی داشته باشید. اگر آلمانی بلد باشید، قطعا شانس‌های بیشتری برای دریافت کار در آلمان خواهید داشت.

ارائه مدرک تحصیلی مرتبط با حوزه کار الزامی است؟

این موضوع بسته به زمینه کاری شما در فریلنسری می‌تواند متفاوت باشد. در حقیقت شما برای برخی مشاغل حساس باید حتما دارای مدرک تحصیلی آکادمیک در زمینه کاری مورد نظر باشید. البته برای انجام برخی از کارها تنها داشتن مهارت کافی قابل قبول است.

طرح کاری یا Business plan  شامل چه مواردی است؟

شما باید در طرح کاری خود شرح فعالیت‌ها، برنامه بازاریابی، پیش‌بینی مالی بیزنس مربوطه، برآوردهای حدودی، اهداف و… باشد. درواقع طرح کاری شما به صورت خلاصه چشم اندازی که برای خود برنامه ریزی کرده‌اید را نشان خواهد داد. این طرح به لحاظ تایید یا رد درخواست ویزای شما از اهمیت بالایی برخوردار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *