Search
Close this search box.
ویزای توریستی کانادا آری یا نه | سوگیموتو ویزا

ویزای توریستی کانادا، آری یا نه؟ بررسی جامع شرایط، مزایا و معایب درخواست ویزای توریستی کانادا

فهرست مطالب

ویزای توریستی کانادا یکی از انواع TRV (ویزای اقامت موقت-Temporary Resident Visa) کشور کانادا است. افراد با اهداف متفاوتی مانند بازدید از کانادا، شرکت در همایش یا کنفرانس، دیدن آشنایان، خانواده یا دوستان، ملاقات کاری و… می‌توانند با استفاده از ویزای توریستی برای مدت مشخص حداکثر ۶ ماه در کانادا اقامت توریستی داشته باشند. از آنجایی که قانون مهاجرت به کانادا قانون جامع و کاملی است، دریافت ویزای ویزیتوری آسان نبوده و مهاجرت با ویزای توریستی پیچیدگی و چالش‌های خاص خود را دارد. بنابراین افراد برای دریافت ویزا باید به مدارک و شرایط توجه کنند. در این مقاله قصد داریم ویزای ویزیتوری و قوانین جدید ویزا را به طور کامل بررسی کنیم.

ویزای کانادا توریستی

ویزای توریستی یا ویزای ویزیتوری جزء کلاس موقت کانادا محسوب می‌شود. افراد با ویزای کانادا توریستی می‌توانند برای مدتی محدود وارد خاک کانادا شوند و از این کشور بازدید کنند. بر اساس قانون مهاجرتی کانادا، متقاضیان واجد شرایط می‌توانند برای تبدیل ویزای توریستی به کاری (ویزای کار باز) یا تبدیل ویزای توریستی به تحصیلی (ویزای تحصیلی اینساید) اقدام کنند. این ویزا نوعی ویزای موقت است که برای اقامت افراد در کانادا کاربرد دارد.

انواع ویزای توریستی کانادا

ویزای ویزیتوری کانادا به ۳ دسته تقسیم می‌شود که هر کدام از این دسته‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارند. 

یک ‌بار ورود (Single Entry)

از جمله شرایط ورود به کانادا با ویزای توریستی یک بار ورود می‌توان به امکان یک بار ورود به کانادا برای مدتی مشخص (حداکثر ۶ ماه) اشاره کرد. بنابراین پس از ترک خاک کانادا برای ورود دوباره به این کشور باید برای گرفتن ویزای توریستی کانادا دوباره اقدام کرد.

چند بار ورود (Multiple Entry)

مدت زمان اعتبار ویزای چند بار ورود ۱۰ سال یا تا زمان اتمام اعتبار پاسپورت است. افراد با استفاده از این ویزا می‌توانند چندین بار (تا پایان زمان اعتبار ویزا: حداکثر ۶ ماه) وارد کشور کانادا شوند. از جمله شرایط ورود به کانادا با ویزای توریستی چند بار ورود می‌توان به مدت زمان مجاز اقامت افراد اشاره کرد؛ مدت زمان اقامت هر فرد در هر ورود، ۶ ماه است.

سوپر ویزا (Super Visa)

سوپر ویزا ویزای توریستی ۵ ساله کانادا محسوب می‌شود. افراد با استفاده از سوپر ویزا می‌توانند جهت دریافت ویزای توریستی کانادا برای والدین، مادربزرگ و پدربزرگ خود اقدام کنند. مدت زمان اعتبار این ویزا ۱۰ سال یا تا زمان اتمام اعتبار پاسپورت است. با وجود این ویزا، والدین، پدربزرگ و مادربزرگ با پاسپورت ایرانی می‌توانند به مدت ۵ سال در کشور کانادا اقامت داشته باشند. 

سوپر ویزا نوعی ویزای توریستی کانادا با دعوت نامه است. افراد برای ارسال دعوت نامه، باید بالای ۱۸ سال باشند و بتوانند از عهده هزینه‌های خانواده خود برآیند. 

مراحل سفر به کانادا به عنوان ویزیتور

 با توجه به اینکه مهاجرت با ویزای توریستی پیچیدگی‌ها و چالش‌های مختص خود را دارد، افراد باید برای سفر به کانادا به عنوان ویزیتور ابتدا شرایط را بررسی کنند و سپس برای دریافت ویزا اقدام نمایند.

اقدام جهت تشکیل پرونده ویزا

افراد باید بعد از بررسی شرایط، مدارک و اسناد مورد نیاز را به صورت کامل و دقیق ارائه دهند. فرم‌های درخواستی را تکمیل کنند و هزینه‌های مورد نیاز را بپردازند و سپس برای رزرو هتل و خرید بلیط هواپیما آماده شوند. 

پرداخت هزینه ویزا و انگشت نگاری

افراد باید هزینه‌های مربوط به ویزای ویزیتوری و انگشت نگاری را بپردازند.

مواردهزینه به دلار کانادا
بررسی پرونده توسط سفارت۱۰۰ دلار (خانواده ۵ نفره و بیشتر: ۵۰۰ دلار)
انگشت نگاری۸۵ دلار (خانواده ۲ نفره و بیشتر: ۱۷۰ دلار)

بررسی پرونده توسط افسر

مدت زمان جواب ویزای توریستی کانادا توسط افسر معمولا ۳ تا ۴ ماه طول می‌کشد. افراد باید افسر را برای بازگشت به کشور مبدا و ترک کانادا قانع کنند. در صورت مساعد بودن نظر افسر متقاضیان می‌توانند جهت انجام انگشت نگاری از یکی از مراکز VAC واقع در کشورهای همسایه ایران وقت بگیرند.

پیکاپ ویزای کانادا

پس از موافقت افسر، افراد باید برای صدور ویزای و درج مهر ویزا، پاسپورت خود را در سفارت کانادا واقع در کشورهای همسایه ایران پیکاپ کنند.

ورود به کانادا به عنوان مقیم موقت

افراد بسته به نوع ویزا می‌توانند تا پایان اعتبار ویزای ویزیتوری در کانادا اقامت توریستی داشته باشند.

رعایت قوانین و ترک کانادا بعد از زمان مقرر

افراد باید در مدت زمان اقامت خود قوانین مربوط به ویزای ویزیتوری کشور کانادا را رعایت کنند و پس از اتمام تاریخ اعتبار ویزای خود، کشور کانادا را ترک نمایند.

کلیات بررسی پرونده ویزا

جهت گرفتن ویزای توریستی کانادا افراد باید شرایط اخذ این ویزا را بررسی نمایند، سپس تمام مدارک ویزای توریستی کانادا را ارائه دهند. یکی از دلایل ریجکتی ویزای توریستی کانادا قانع نشدن افسر نسبت به ترک خاک کانادا بعد از اتمام اعتبار ویزا است، بنابراین برای جلوگیری از ریجکتی افراد باید با ارائه مدارک قوی افسر مهاجرت را جهت بازگشت به کشور مبدا قانع کنند. در ادامه به موارد تاثیر گذار جهت دریافت ویزای ویزیتوری می‌پردازیم.

مدارک لازم برای ویزای توریستی کانادا

مدارک شخصی، ترجمه مدارک، فرم درخواست، گواهی عدم سوء پیشینه و ارائه انگشت نگاری جزء مدارک لازم برای ویزای توریستی کانادا محسوب می‌شوند.

  • مدارک شخصی (پاسپورت معتبر و مدت‌دار، ترجمه شناسنامه ، عکس، ترجمه سن ازدواج (در صورت تاهل)، ترجمه کارت پایان خدمت سربازی یا معافیت از سربازی (در صورت وجود)
  • ترجمه مدرک تحصیلی
  • گواهی اشتغال به تحصیل (برای محصلین)
  • ترجمه مدرک شغلی
  • تکمیل فرم درخواست ویزا (ویزای سینگل، مولتی یا سوپر ویزا)
  • تکمیل فرم اطلاعات خانواده
  • ترجمه و گواهی عدم سوء پیشینه
  • انگشت نگاری: انگشت نگاری باید در مراکز VAC سفارت کشور کانادا در یکی از کشورهای همسایه ایران انجام شود.

اثبات بازگشت به کشور مبدا

افراد باید افسر را جهت ترک خاک کانادا بعد از اتمام تاریخ ویزای خود قانع کنند تا افسر متوجه شود متقاضی قصد پناهندگی یا ماندن غیرقانونی در کانادا را ندارد. در ادامه به موارد اثبات بازگشت به کشور محل اقامت می‌پردازیم.

وابستگی خانوادگی و اقتصادی به کشور محل اقامت

افراد باید با ارائه مدارکی کامل و مشخص وابستگی‌ خانوادگی خود را به افسر نشان دهد. از جمله این مدارک تعداد اعضای خانواده در کشور مبدا، نسبت اعضای خانواده و همچنین درجه یا قدرت ارتباط خانوادگی است.

شرایط کاری و اقتصادی متقاضی از دیگر موارد مهم محسوب می‌شود. افراد باید سوابق کاری، میزان حقوق، طول مدت کار، نوع کار، برگه مرخصی، سوابق بیمه و.. را به افسر ارائه دهند.

علاوه بر این باید اموال، دارایی‌ها و وابستگی‌های مهم خود در کشور محل اقامت را ارائه دهند. برای مثال افراد می‌توانند با ارائه سند خانه، آپارتمان، زمین، سهام، حقوق بازنشستگی و… وابستگی خود را نشان دهند.

در مجموع افراد باید بتوانند با ارائه مدارک دقیق و قوی وابستگی مالی، خانوادگی، حرفه‌ای و کاری خود را به کشور مبدا ثابت کنند.

وضعیت اقامتی در کشور مبدا

افسر مهاجرتی وضعیت اقامت افراد را در کشور مبدا مشاهده می‌کند. اقامت غیرقانونی در کشور محل سکونت منجر به ریجکتی پرونده افراد می‌شود.

سوابق سفر و دلیل سفر به کانادا

یکی از شرایط گرفتن ویزای توریستی کانادا سابقه سفر خوب و مناسب است. سابقه سفر را می‌توان از طریق مهرهای مندرج بر روی پاسپورت مشاهده کرد.

همچنین افراد باید با توضیح دقیق و کامل، دلیل و هدف خود را از سفر به کانادا اعلام نمایند.

میزان تمکن مالی برای ویزای توریستی کانادا

ارائه تمکن مالی مورد نیاز ویزای ویزیتوری و گردش حساب بانکی 6 ماه قبل از درخواست، از موارد ضروری دریافت ویزا محسوب می‌شوند. 

میزان تمکن مالی برای ویزای توریستی کانادا بسته به هدف سفر، طول سفر، تعداد اعضای خانواده، محل اقامت و نیاز افراد متفاوت است. بنابراین افراد باید براساس شرایط خود تمکن مالی مورد نیاز را ارائه دهند تا بتوانند از پس هزینه‌های خود و اعضای خانواده خود برآیند.

افرادی که برای دریافت ویزای توریستی کانادا با دعوت نامه اقدام می‌کنند، می‌توانند از سوی فرد دعوت‌کننده حمایت مالی شوند. در این حالت فرد دعوت‌کننده باید با توجه به درآمد خود اثبات کند که می‌تواند از پس هزینه‌های متقاضی برآید.

مزایای ویزای توریستی کانادا | سوگیموتو ویزا
ارائه مدارک کافی و مستند برای دریافت ویزای توریستی کانادا الزامی است.

ویزای توریستی کانادا با دعوت نامه

افراد متقاضی می توانند از وابستگان، دوستان و آشنایان خود در کانادا با هر وضعیت اقامتی (اقامت دائم یا موقت) دعوت‌نامه دریافت کنند. افراد دعوت‌کننده باید وضعیت اقتصادی خود را با ارائه مدارکی چون فیش حقوقی، برگه پرداخت مالیات و… اثبات کنند.

باید توجه داشت که افراد دعوت‌کننده هیچ مسئولیتی قانونی در برابر متقاضی ندارند، فقط بهتر است به موارد ذکر شده در دعوت‌نامه عمل و در صورت نیاز از متقاضی حمایت مالی کنند. 

فرد دعوت‌کننده باید مشخصات خود و متقاضی را در دعوت‌نامه ذکر نماید.

مشخصات فرد دعوت‌کننده

  • نام کامل
  • تاریخ تولد
  • آدرس و تلفن کشور کانادا
  • عنوان شغلی
  • وضعیت اقامت در کانادا (کارت شهروندی کانادا، کارت PR، استادی پرمیت یا ورک پرمیت)
  • اطلاعات خانواده (جهت درخواست برای سوپر ویزا-ویزای توریستی کانادا برای والدین، مادربزرگ و پدربزرگ)
  • تعداد اعضای خانواده (جهت درخواست برای سوپر ویزا-ویزای توریستی کانادا برای والدین، مادربزرگ و پدربزرگ)

مشخصات متقاضی

  • نام کامل 
  • تاریخ تولد
  • آدرس و تلفن کشور محل سکونت
  • نسبت فرد دعوت‌کننده و متقاضی
  • هدف و دلیل سفر به کانادا
  • مدت زمان اقامت در کشور کانادا
  • محل اقامت متقاضی
  • نحوه تامین هزینه‌های سفر
  • تاریخ خروج از کشور کانادا

افراد جهت اقدام برای ویزای ویزیتوری کانادا بهتر است از فردی در کانادا دعوت‌نامه دریافت کنند. افراد باید توجه داشته باشند که دریافت دعوت‌نامه گارانتی گرفتن ویزا نیست. صدور ویزا فقط با نظر افسر مهاجرتی صورت می‌گیرد.

ویزای توریستی کانادا بدون دعوت نامه

افراد می‌توانند بدون دعوت‌نامه با ارائه مدارکی مانند رزرو هتل و بلیط رفت و برگشت هواپیما برای دریافت ویزای ویزیتوری اقدام نمایند. اما باید به این نکته توجه داشت که اقدام برای ویزای توریستی کانادا بدون دعوت نامه شانس ویزای افراد را کاهش می‌دهد و پرونده را با ریسک مواجه می‌کند. برای جلوگیری از این اتفاق، افراد می‌توانند درباره هدف سفر خود توضیحات اضافه‌تری ارائه دهند و به جزئیات سفر به طور دقیق‌تری اشاره کنند.

مزایای ویزای توریستی کانادا

معایب ویزای توریستی کانادا

  • ویزای توریستی کانادا در بین روش‌های مهاجرتی و ویزاهای دیگر کمترین درصد موفقیت را دارد؛
  • در صورت ریجکتی در اخذ این ویزا، متقاضیان ممکن است جهت تبدیل ویزای توریستی به کاری یا تبدیل ویزای توریستی به تحصیلی با مشکل روبه رو شوند؛
  • افراد با اخذ ویزای توریستی، اقامت دائم دریافت نمی‌کنند. جهت تبدیل ویزای توریستی به اقامت دائم کانادا نیاز است ابتدا ویزای توریستی خود را به ویزای کاری یا تحصیلی تبدیل کنند؛
  • از مزایای دولتی کانادا برخوردار نیستند؛
  • متقاعد کردن افسر مهاجرتی به راحتی صورت نمی‌پذیرد؛
  • بدون تبدیل ویزای ویزیتوری به سایر ویزای‌های اقامت موقت امکان تحصیل، کار یا شروع کسب و کار وجود ندارد.

دلایل ریجکتی ویزای توریستی کانادا

  • هدف نامعلوم از سفر
  • اموال و دارایی ناکافی در کشور مبدا
  • وضعیت شغلی ناپایدار در کشور مبدا
  • سوءپیشینه
  • عدم سلامتی جسمی
  • ناکافی یا ناقص بودن مدارک ویزای توریستی کانادا
  • عدم تناسب میزان تمکن مالی برای ویزای توریستی کانادا
  • عدم وجود سابقه سفر خوب و مناسب
  • قانع نشدن افسر از بازگشت متقاضی بعد از اتمام اعتبار ویزا
  • سابقه ماندن در کانادا بعد از اتمام اعتبار ویزا
  • عدم وجود اقامت دائم در کشور مبدا
  • اقدام برای دریافت ویزای توریستی کانادا بدون دعوت نامه
  • ارائه مدرک ناکافی از سوی فرد دعوت‌کننده
  • عدم توانایی مالی فرد دعوت‌کننده
  • نداشتن وابستگی کافی در کانادا

جمع‌بندی

طبق برنامه جدید مهاجرتی دولت کانادا، ایرانیانی که با ویزای توریستی در کانادا اقامت دارند، می‌توانند ویزای کار باز دریافت کنند. با توجه به این طرح تقاضا برای درخواست ویزای کانادا توریستی افزایش یافته است بنابراین دولت کانادا شرایط گرفتن ویزای توریستی کانادا را سخت‌تر کرده است. با توجه به این که ویزای توریستی نسبت به دیگر ویزاهای کانادا کمترین درصد موفقیت را دارد، دریافت ویزای توریستی برای همه افراد توصیه نمی‌شود. افراد برای موفقیت در اخذ ویزای توریستی کانادا باید دعوتنامه مناسب، سابقه سفر خوب و قوی، فامیل درجه یک و دو در کانادا و قصدی پاک و درست داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *